- 【Updated on May 12, 2025】 Integration of CiNii Dissertations and CiNii Books into CiNii Research
- Trial version of CiNii Research Automatic Translation feature is available on CiNii Labs
- Suspension and deletion of data provided by Nikkei BP
- Regarding the recording of “Research Data” and “Evidence Data”
A Relationship between Perceptions of Teachers about Helping Characteristics of School Consultants and Teachers' Burnout.
-
- Yajima, Hirohito
- Bunkyo University
Bibliographic Information
- Other Title
-
- 教師が学校コンサルタントに求める援助特性と教師バーンアウトの関係
- キョウシ ガ ガッコウ コンサルタント ニ モトメル エンジョ トクセイ ト キョウシ バーンアウト ノ カンケイ
Search this article
Description
本研究においては、教師バーンアウトと教師が学校コンサルタントに求める援助特性との関係を検討した。240名(男性102名,女性138名)の教師が調査に参加した。結果は以下の通りであった。1)教師バーンアウトの「脱人格化」と「教師がコンサルタントに対して求める援助特性」の「信頼できる態度」および「問題解決志向」に有意な負の相関が認められた。2)「情緒的消耗感」と「教師がコンサルタントに対して求める援助特性」には有意な相関は認められなかった。3)「個人的達成感の低下」と「教師がコンサルタントに対して求める援助特性」には関連が認められなかった。本研究の限界と今後の課題について考察された。 \nIn this article, a relationship between perceptions of teachers about helping characteristics of school consultants and teachers' burnout was examined. 240 teachers participated in the survey (Male = 102, Female = 138). The results were as follows: There was significant negative relation between perceptions of teachers about helping characteristics of school consultants and 'depersonalization'. But, there was no significant relation between perceptions of teachers about helping characteristics of school consultants and 'emotional exhaustion' and 'personal accomplishment'. Implications of these results were discussed with respect to further study.
Journal
-
- Bulletin of Living Science
-
Bulletin of Living Science 33 67-77, 2011-03-01
文教大学生活科学研究所
- Tweet
Details 詳細情報について
-
- CRID
- 1050564288193860608
-
- NII Article ID
- 120006417845
-
- ISSN
- 02852454
-
- Text Lang
- ja
-
- Article Type
- departmental bulletin paper
-
- Data Source
-
- IRDB
- CiNii Articles