書誌事項
- タイトル別名
-
- Algeria/France : Dialogues between painting and literature on Eugène Delacroix's Women of Algiers in Their Apartment (1)
- アルジェリア フランス アルジェ ノ オンナタチ オ メグル カイガ ト ブンガク ノ タイワ (1)
この論文をさがす
抄録
type:P(論文)
ウジェーヌ・ドラクロワ『アルジェの女たち』(1834)は、オリエントのハーレムの女性を画材にしたオダリスク絵画の代表的名画であり、以降のオリエンタリズム絵画、裸婦像に多大な影響を及ぼした。しかし、1830年のフランスのアルジェ占領があってこそ、画家はハーレム内部に入ることができ、ゆえにこの絵を描くことができた。フランスのアルジェリアに対する植民地支配の産物とも言える。また名画として鑑賞されてきたこの絵を、アルジェリア自身のフランス語表現女性作家はどのような視点で見て、どのように自己の作品に反映させ、自らのアイデンティティを構築していくか。アシア・ジェバール、レイラ・セバール、二人の作家の作品を具体的に検証していく。この論考はその前半部で、ジェバール『アルジェの女たち』(1980)の後記と表題作中編を扱う。
Eugène Delacroix's Women of Algiers in their Apartment (1834), one of the masterpieces of "Odalisque paintings" representing female slaves or concubines in a harem, has a great influential power on posterior paintings such as of Renoir, Matisse, and Picasso. From historical and political viewpoints, it is the French conquest of Algeria in 1830 that enabled Delacroix to intrude into a harem to watch and sketch these women. In the postscript of the collection of short stories daringly entitled Women of Algiers in their Apartment (1980), Assia Djebar, female Algerian francophone writer, calls this painter's Orientalist gaze a "stolen look" (regard volé). Trying to seize the eyes and the whispering conversation of these silent women in the painting, adapting a male colonizer's masterpiece for her work written in French, Djebar declares her own position as a female novelist born in a colonized country. Djebar represents Algerian women living in these postcolonial days.
収録刊行物
-
- 静岡文化芸術大学研究紀要 = Shizuoka University of Art and Culture bulletin
-
静岡文化芸術大学研究紀要 = Shizuoka University of Art and Culture bulletin 11 1-10, 2010-03-31
浜松 : 静岡文化芸術大学
- Tweet
詳細情報 詳細情報について
-
- CRID
- 1050564288251910144
-
- NII論文ID
- 110008146675
- 120005592958
-
- NII書誌ID
- AA11576760
-
- ISSN
- 13464744
-
- NDL書誌ID
- 11058429
-
- 本文言語コード
- ja
-
- 資料種別
- departmental bulletin paper
-
- データソース種別
-
- IRDB
- NDL
- CiNii Articles