大学生における時間管理が主観的幸福感に及ぼす影響 : 特性的自己効力感を媒介変数として

Bibliographic Information

Other Title
  • ダイガクセイ ニ オケル ジカン カンリ ガ シュカンテキ コウフクカン ニ オヨボス エイキョウ : トクセイテキ ジコ コウリョクカン オ バイカイ ヘンスウ ト シテ
  • Effects of Time Management on Subjective Well-Being in University Students : Generalized Self-Efficacy as a Mediator

Search this article

Description

本研究では,時間管理が特性的自己効力感を介して主観的幸福感に及ぼす影響について検討した。大学生186名を対象に質問紙調査を行ない,完全回答をした180名を分析対象とした。単回帰分析の結果,時間管理が特性的自己効力感に正の影響を及ぼしていることが示された。さらに,時間管理と主観的幸福感との間の関連が特性的自己効力感によって媒介されたかどうかを評価するために,Baron&Kennyの媒介分析の手順に従って線形回帰モデルを適合させた。時間管理が特性的自己効力感を介して主観的幸福感に及ぼす間接効果を検定するため,bootstrap検定を行なった結果,間接効果の有意性が示された。以上の結果から,適切な時間管理が主観的幸福感の増大を導くには,特性的自己効力感を伴うことが有用であることが示唆された。

We examined the influence of time management on subjective well-being through the generalized self-efficacy (GSE). A survey was conducted on 186 university students, and 180 subjects who answered complete responses were analyzed. As a result of simple regression analysis, time management showed positive influence on GSE. In addition, to assess whether the association between the time management and subjective well-being was mediated by GSE, linear regression models were fitted according to Baron and Kenny procedures for a mediation analysis. A boot strapping method revealed indirect effects of GSE. These results suggested that proper time management with GSE improvement is useful for increasing the subjective well-being.

Journal

Details 詳細情報について

Report a problem

Back to top