情報リテラシー教育に対する大学生の意識と実態:新入生情報リテラシー教育実態調査からの知見

書誌事項

タイトル別名
  • University Students' Attitudes toward Information Literacy Education in Japanese Universities: Findings from Survey of Freshmen for Information Literacy Education

この論文をさがす

抄録

新旧様々な情報技術の組合せによって多様化を極める知識情報基盤社会において,問題解決能力と価値創造能力の育成は,高等教育機関にとってますます重要性を帯びている.情報リテラシー教育は,このような育成の基礎にあるが,情報社会の変化は激しいため絶えざる見直しが求められる.情報リテラシー教育をデザインするためには,情報リテラシー教育に対する学生の意識と実態を把握し,目的・目標,獲得させる知識項目とスキル,およびその水準,教育手法,評価方法,教育改善の方法を特定する必要がある.特に大学の新入生情報リテラシーのレベルは多様なものとなっている.横浜国立大学では,2017年度から全学的な情報リテラシー教育を展開しており,情報リテラシー教育実態調査を行っている.本論文では,その結果分析をもとに,高等学校における情報科教育の実態,学生の情報教育に対する期待や意識の傾向を明らかにする.そして,先行調査と学部間の比較を通じて得られた知見について述べる.

In a knowledge- or information-based society where various information technologies are integrated and diverse, fostering problem-solving skills and value creation abilities are increasingly important for higher education institutions. The information literacy education (ILE) as the foundation of such skill development is required to constantly adapt itself to the rapidly-changing information society. To better improve the ILE, upon grasping university students' attitudes toward information literacy education, its design requires clarifying educational goals and objectives, knowledge areas and skills to be acquired, level of acquisition, teaching methods, and assessment methods. The level of information literacy at freshmen has been diversifying. Based on the result of the information literacy survey for the development of the general ILE at Yokohama National University, this paper presents gained knowledge through comparisons with the previous literatures and colleges.

収録刊行物

関連プロジェクト

もっと見る

詳細情報 詳細情報について

  • CRID
    1050564288740750080
  • NII論文ID
    170000180480
  • NII書誌ID
    AA12697953
  • ISSN
    21884234
  • Web Site
    http://id.nii.ac.jp/1001/00199595/
  • 本文言語コード
    ja
  • 資料種別
    article
  • データソース種別
    • IRDB
    • CiNii Articles
    • KAKEN

問題の指摘

ページトップへ