書誌事項
- タイトル別名
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- ノウリョク シュギテキ キョウイン ヒョウカ ニ カンスル コウサツ イギリス ニ オケル ジッタイ チョウサ オ チュウシン ニ
- A Study of Teacher Appraisal as Performance Review : Focusing on The Schools' Research in U.K.
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説明
近年の教育改革において、教員評価は、業績評価(成果主義)の導入と指導力不足教員の排除を一対としてとらえている。我が国における業績評価は、果たして、教員の職能成長に結びつくのだろうか。イギリスにおいて、能力主義的教員評価(給与改革に連動する関門審査)は、2000年9月から導入された。本研究では、我が国に先行して業績評価を導人したイギリスにおける5つの学校の事例から業績評価及び指導力不足教員の排除の実態を分析し、我が国の教員評価を考えるための一定の示唆を得ようとするものである。調査の分析からみえてきたのは以下の3点である。(イギリスにおいては) 1)関門審査によって昇級を希望したほとんどの教員が上級教員として認められた 2)こうした教員評価は、各学校における学校経営計画に組み込まれてシステム化されていた 3)指導力不足教員の問題は、校長と当該教員の間で、穏便に解決されている場合がほとんどであった すなわち、イギリスの教員評価(給与改革に連動する関門審査)は、教員の地位向上のための大きな手段の一つであった。その点、我が国においては、教員評価のシステム化は、個々の教員の職能成長と自立的学校経営を大切にして慎重に議論されるべきである。
In the recent educational reform, Teacher Appraisal become to be the both subjects of introduction of performance review and exclusion of under performing teacher. Does Teacher Appraisal as performance review in Japan lead up to the professional development of Japanese Teachers? In U.K., Teacher Appraisal as performance review (Threshold Assessment) has introduced from September 2000. On this study, the author took up 5 schools (Highlands School, Beaconsfield High School, Farham Royal Church of England Combined School, High March School, The Chalfonts Community College) and examined the states of the introduction of performance review and the exclusion of under performing teachers. Reasearch findings are as follows : 1) Most teachers who hope their promotion through Threshold Assessment be admitted. 2) Each of school management plans had set all cases into the system of Teacher Appraisal. 3) The problems of under performing teacher came to an end gently between headteacher and concerned teacher. At the result, the system of Teacher Appraisal in U.K. was a major factor by which most teachers rose in status. In Japan, the system of Teacher Appraisal should be a major subject of controversy which has caused considerable apprehension off throughout the professional development in each of teachers and the school-based management.
収録刊行物
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- 山梨県立大学人間福祉学部紀要
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山梨県立大学人間福祉学部紀要 2 31-40, 2007-03-02
山梨県立大学
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キーワード
詳細情報 詳細情報について
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- CRID
- 1050565162986284416
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- NII論文ID
- 110006406526
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- NII書誌ID
- AA12124797
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- ISSN
- 18806775
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- NDL書誌ID
- 9346345
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- 本文言語コード
- ja
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- 資料種別
- departmental bulletin paper
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- データソース種別
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- IRDB
- NDL
- CiNii Articles