介護実習におけるリアリティショック : その様相と肯定的側面について

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タイトル別名
  • カイゴ ジッシュウ ニ オケル リアリティ ショック ソノ ヨウソウ ト コウテイテキ ソクメン ニ ツイテ
  • The Reality Shock in Care Training : About the Aspect and the Affirmative Side

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説明

本研究の目的は、学生たちが12日間にわたる実習経験の中で受けたリアリティショックの様相を明らかにすることである。学生たちが実習でうけた「ショック」について語ったグループインタビューを分析した結果、施設職員に関連する事柄について多くの発言がおこなわれ、第一段階実習においては主に職員からプラスマイナス両面の様々な「ショック」を受けていることが示唆された。また、自分が受けたリアリティショックについて学生自身が考察することは介護を学ぶ動機付けを高める可能性が見いだされた。

A purpose of this study is to clarify an aspect of the reality shock that students took in training experience for 12 days. As a result of analysis of the group interviews which the students referred to the shock that they had took during training, there were many remarks concerning the institution staff, and it was noticed that the students took various "shocks" on both good or bad side by the staff in the first grade training. It was also found that there was a possibility to raise students' incentives for learning care if they considered the their reality shock in the training.

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