大学初年次を対象とする研究倫理教育 ―eラーニングコンテンツを活用した試み―
Bibliographic Information
- Other Title
-
- Research Ethics Education for the First Year University Students —Introduction of E-learning Content in Class―
- ダイガク ショネンジ オ タイショウ ト スル ケンキュウ リンリ キョウイク eラーニング オ カツヨウ シタ ココロミ
Search this article
Abstract
実践報告
大阪女学院大学・短期大学ではこれまで、大学初年次教育の一環として情報倫理教育を 実施してきたが、学生の日常生活における情報倫理の理解から大学での学びにおける研究 倫理への理解の一般化が不十分であると考える。そこで、初年次の学生もインターネット や SNS 上のいじめから、学術的記述方法にいたるまでの情報倫理に根ざした連続性が理 解できるように研究倫理eラーニングコンテンツを開発し、初年次必修科目の授業内で在 学生の約半数に試行実施した。結果、履修者の情報倫理と研究倫理の連続的理解が深まっ た一方で、留学生や発達に課題を抱えるとおもわれる学生など、多様な履修者を対象とし たコンテンツに仕上げることが今後の課題となった。
Information ethics education has been introduced to the first year university students in Osaka Jogakuin University and Osaka Jogakuin College. However, we clarified that most of our students need to improve their understanding of generalizing information ethics and research ethics. Therefore, we worked on creating e-learning content which helps students to understand research ethics considering information ethics and we introduced it to the first year students who were about half of currently enrolled students in compulsory classes of 2019 academic year. The e-learning content enhanced students' understanding of information ethics and research ethics. On the other hand, it is also necessary to prepare inclusive e-learning content targeting international scholars and students with learning disabilities.
Journal
-
- 大阪女学院大学紀要
-
大阪女学院大学紀要 16 111-118, 2020-03-01
大阪女学院大学
- Tweet
Keywords
Details 詳細情報について
-
- CRID
- 1050565163714950272
-
- NII Article ID
- 120006801938
-
- NII Book ID
- AA12028997
-
- ISSN
- 24347841
-
- Web Site
- http://hdl.handle.net/10775/3574
-
- Text Lang
- ja
-
- Article Type
- departmental bulletin paper
-
- Data Source
-
- IRDB
- CiNii Articles