観光アートの現状と展望

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タイトル別名
  • Current state and view of Art-tourism
  • カンコウ アート ノ ゲンジョウ ト テンボウ

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抄録

P(論文)

共分散構造分析から,消費の先行指標である創造階層のさらに革新的な集団がツーリズムの志向を「地域密着型ツーリズム」からさらに「研究・自己啓発型ツーリズム」へと進化させているという知見が得られた。このことから,「研究・自己啓発型ツーリズム」は,将来の有力なツーリズムの形式となっていくことが予測される。そこで,「研究・自己啓発型ツーリズム」の進化形として顕在化してきた観光アートに焦点を当て,3つの地域特性によって都市型,郊外型,地方型に類型化し,事例研究を観察とインタビューによって行った。そして,観光アートの成功要因は,次の4点であるとの知見を得た。1)スタート時点での継続を意図したプランづくり2)継続させるための観光資源の持続的な探索 3)ボランタリーな組織から公的な組織への転換 4)住民参加型の展開,などが挙げられる。また,他の地域との連携やビジネスモデルとして商品化などの新たな展開にも発展してきていることが分かった。

It was revealed from the results that by covariance structure analysis, the innovative groups, which have been developed from the Creative Class of leading indicator of the consumption, seem to evolve the intention of the tourism into the type of "study and selfdevelopment,"which evolved from "community-based tourism". Following this, the tourismof "study and self-development" can be expected to become the dominant type of tourism in the future. In this study, which focuses on the art-tourism, has been actualized as an evolutionary type from the tourism of "study and self-development", and some cases have been observed and interviewed by typifying them into three types according to the district characteristics. These are urban area, suburban area, and local area. As a result, it is clear that four points made the art- tourism successful: (1) Making a plan of keeping on doing things from the start; (2) It is necessary to explore the resources that keep the plan going;(3) Voluntary organizations need to be converted into public organizations; and (4) Community participants are needed. Furthermore, it is clear, too, that the art- tourism contributes to the expansion of the commercialization as a business model and the collaboration with other regions.

収録刊行物

  • 研究紀要

    研究紀要 (13), 77-90, 2012-03

    三木 : 関西国際大学

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