<論文>短大生・専門学校生のキャリア探索―二次元レジリエンス要因尺度を用いて―

書誌事項

タイトル別名
  • <Articles>Career Exploration of Junior College and Vocational School Students: With a Focus on Innate and Acquired Resilience
  • タンダイセイ ・ センモン ガクコウセイ ノ キャリア タンサク : ニジゲン レジリエンス ヨウイン シャクド オ モチイテ

この論文をさがす

抄録

[抄録]本研究は、大学生のレジリエンスとキャリア探索との関連を示唆した先行研究をもとに、短大生と専門学校生にも同様の結果が得られるのかを調査した。また、一次元的な捉え方をしていたレジリエンスを、先天的な資質的要因と後天的な獲得的要因に分けて検討した。結果、資質的及び獲得的レジリエンス要因ともにキャリア探索に関連していることが示唆されたが、関連の強さはキャリア探索の種類によって異なることが示された。「自己理解」は資質的及び獲得的要因の双方に強く関連し、「情報収集」は、獲得的レジリエンス要因に強い関連を示した。[Abstract]Based on previous research suggesting an association between resilience and career exploration in university students, this study investigated whether similar results could be obtained for junior college and vocational school students. We also examined resilience, which has been regarded as unidimensional, by dividing it into inborn qualities and acquired factors. The results suggest that both dispositional and acquired resilience factors are related to career exploration, but the strength of the relationship varies according to the type of career exploration. Self-awareness was strongly related to both qualitative and acquisition factors, while information gathering was strongly related to acquisition resilience factors.

Departmental Bulletin Paper

収録刊行物

詳細情報 詳細情報について

問題の指摘

ページトップへ