戸田城外著『推理式指導読方』解析

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  • トダジョウ ガイ チョ スイリシキ シドウ ヨミカタ カイセキ

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本論では,昭和13年(1938年),日本小學館より改版発行された戸田城外著『推理式指導読方』巻十一六年前期用の研究をおこなう。本書は,教科書準拠版の小学6年生向け国語参考書である。にもかかわらず,その<項目秩序の体系性>,<解説の徹底した合理的明快さ>,<本文と項目相互の関連性>は大学受験参考書以上に秀逸していて,他に類を見ない。ゆえに「わかりづらい」「使い物にならない」等の国語参考書の壁を見事に打ち破っている。そのうえ本書は,単に<わかりやすさ>のみを優先させるにとどまらず,国語に科学的な<文章観>を導入している。これが,旧弊な教育の横行していた昭和初期に著された,ということ自体,一つの驚異といってよい。そこで,ここに本書28課中の初課である「吉野山」の解説に秘められた<解説の合理的明快さ>と<本文と項目相互の関連性>について論じてみたい。 This study analyses the theme of "Yoshinoyama," Lesson One of Jinjosyogaku Tokuhon vol.11, a textbook on Japanese language published in 1933. This paper studies feature of the items in "Suirishiki Shidoyomikata," explaining the textbook. The items are <Mondan Kenkyu>, <Goho>, <Keishiki Tankyu> and <Sankobun>. This paper showes the relationship between the text and the items, the relationship among the items, and the inter relationship of all them. Those three topics, developed the technique of explanation of the items, that is, "binary notation" based on <1.what is essential for the understanding of the text> and <2.what is not>. Consequently, it can be said that the "binary notation" cleared up the process of selecting the necessary contents, explaining the text one after another from many viewpoints. And also, it showed the process of fixing the view of the text, relating <the text> to <the Items> like an arabesque.

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