書誌事項
- タイトル別名
-
- バメン ソウテイホウ オ モチイタ ソウダン ナイヨウ ト コンプリメント ノ チガイ ガ モンダイ カイケツ ニ オヨボス エイキョウ
- Counseling scenes using the scene imagination method and the effects of different compliments on problem resolution
この論文をさがす
説明
川口ら(2017)は,場面想定法を用いて大学生が学生相談室のカウンセラーから4つの異なるコンプリメントを行ってもらった場面を想定した条件での問題解決への取り組みを調べ,異なる影響が示唆された。本研究では,川口ら(2017)を参考に,大学生の自分の学業,友人関係,家族関係の各相談場面で,カウンセラーが内的リソースへの示唆,外的リソースへの示唆,努力への敬意,なしの各応答を行った場面を想定してもらい,インナーストレングス尺度とコンプリメントによる解決志向尺度に評定してもらった。結果,インナーストレングス尺度のつながり得点で相談内容とカウンセラー応答の交互作用が示された。友人関係では努力への敬意がなしより高く,自分の学業では外的リソースへの示唆が他の応答より高く,家族関係ではなしが他の応答より有意に低かった。このことから,友人関係では友達との関係を維持するための努力への敬意が,学業ではよい友人に恵まれていることへのコンプリメントによってつながり得点が高いことが示唆された。解決志向尺度の相手への信頼得点で交互作用が有意傾向で,友人関係で内的リソースへの示唆と努力への敬意がなしより高く,自分の学業と家族関係でなしが他の応答より低かった。このことから,コンプリメントがあることで信頼得点が高いことが示唆された。 Kawaguchi et al. (2017) used the scene imagination method on university students to examine problem resolution actions in imaginary scenes of student counseling in which the counselor gave four types of compliments and found different effects. Based on that study, we gave university students imaginary counseling scenes concerning their school performance,friendships, and family relationships in which the counselor suggested they have internal resources, suggested external resources, respected their effort, or gave no compliment. Responses were evaluated using the Inner Strength Scale and the Solution-focused Inventory using compliments. The results showed an interaction between scenario and counselor response in the connectedness score on the Inner Strength Scale. For friendship, scores were higher when the counselor respected their effort compared to giving no compliment. For school performance, scores were highest when the counselor suggested they have external resources. For family relationships, scores were significantly lower when no compliments were received compared to when they received compliments. This suggests that respecting effort to maintain relationships with friends and complimenting great friendships in school performance increase connectedness score.Marginally significant difference of interaction was observed in scores for trusting others in the Solution-focused Inventory.In friendship, scores were higher when the counselor suggested they have internal resources or respected their effort compared to no compliment. In school performance and family relationships, scores were lower when receiving no compliment than when receiving a compliment of any kind. This suggests that trust score increases when a compliment is given.
収録刊行物
-
- 久留米大学心理学研究
-
久留米大学心理学研究 21 13-22, 2022-03-31
久留米大学大学院心理学研究科
- Tweet
キーワード
詳細情報 詳細情報について
-
- CRID
- 1050573560413660928
-
- NII書誌ID
- AA11799812
-
- ISSN
- 13481029
-
- HANDLE
- 11316/00001901
-
- NDL書誌ID
- 032264487
-
- 本文言語コード
- ja
-
- 資料種別
- departmental bulletin paper
-
- データソース種別
-
- IRDB
- NDL