Design of AI taking mistakes with cognitive bias
Bibliographic Information
- Other Title
-
- 認知バイアスを用いた「ミスをする」AI の設計
Description
人間はタスクを実行する際に,しばしば最適解以外の行動,つまりミスを犯す.言い換えると,行動の中でミスをすることは人間らしい行為と言える.そのため,ある特定のタスクを実行するエージェントに認知バイアスによるミスを実装し,人間らしい AI の設計を試みる.本研究では,タスクを将棋に設定し,将棋で起こりうる認知バイアスを分析した.分析の結果から,直近効果が将棋に作用していることが分かった.今後は直近効果を実装した将棋 AI を用いて,定性的な実験を行う.
When performing task, Human often do suboptimal behavior, or mistakes. In other words, Taking mistakes in perform is a human-like behavior. Therefore, we design a human-like AI by implementing mistakes caused by cognitive biases in agents that perform a certain task. In this study, We set shogi as task, and we analyzed what the possible cognitive biases in shogi were. As a result, it was found that recency effect is working in shogi. In the future, we will conduct qualitative experiments using a Shogi AI that implements the recency effect.
Journal
-
- ゲームプログラミングワークショップ2021論文集
-
ゲームプログラミングワークショップ2021論文集 2021 98-101, 2021-11-06
情報処理学会
- Tweet
Details 詳細情報について
-
- CRID
- 1050574047069681792
-
- NII Article ID
- 170000185744
-
- Text Lang
- ja
-
- Article Type
- conference paper
-
- Data Source
-
- IRDB
- CiNii Articles