プログラミング教育における剰余演算子活用能力を高めるドリル型記述演習問題の導入
書誌事項
- タイトル別名
-
- Introduction of Drill Type Practice Problem which Raises the Ability to Use Remainder Operation for Programming Lectures
説明
プログラミングにおいて,剰余演算は単に余りを求める演算というだけではなく,奇数・偶数判定や倍数判定,整数の桁を抽出するなど,さまざまな目的で利用されている.条件分岐を減らし,簡潔で効率的なプログラムを書くためには,剰余演算がどのような場面に適用できるかについての理解が求められる.しかし,プログラミングの初心者は,プログラミングにおいて剰余演算をどのように活用すればよいかの知識や経験に乏しい.本研究では,プログラミング初心者が剰余演算についての理解を深め,活用できるようにするためのドリル型演習教材を提案する.アンケートの結果より,条件分岐に頼らず演算子のみで解決可能な問題の範囲を示せることが確認できた.
In programming, the modulo operation is used not only for calculating the remainder but also for various purposes such as odd / even judgment, multiple judgment, and extraction of integer digits. In order to write a concise and efficient program, it is necessary to understand what kind of situations where modular arithmetic can be applied. However, novice programmers have little knowledge of how to use modular arith-metic in programming. In this research, we propose a drill-type exercise material to enable programming beginners to understand and use residual arithmetic. From the results of the questionnaire, it was confirmed that the range of problems that can be solved only by the operators, without relying on conditional branching,can be shown.
収録刊行物
-
- 情報教育シンポジウム論文集
-
情報教育シンポジウム論文集 2019 69-75, 2019-08-10
情報処理学会
- Tweet
詳細情報 詳細情報について
-
- CRID
- 1050574047071163008
-
- NII論文ID
- 170000180254
-
- 本文言語コード
- ja
-
- 資料種別
- conference paper
-
- データソース種別
-
- IRDB
- CiNii Articles