動作合成システムを用いたプロ振付家による舞踊創作と評論家による評価

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タイトル別名
  • Dance Performance Creation by Professional Choreographers Using a Motion Synthesis System and its Evaluation by Critics

抄録

著者らは現代舞踊の振付創作を支援するために,プロダンサーの実演から収集した3D モーションデータを合成するシステム“Body-part Motion Synthesis System (BMSS)”を開発してきた.このシステムを用いれば,最長3 分程度のダンスシークエンスを3DCG でシミュレーションすることができる.このシステムがプロ振付家の創作活動に有用か評価するために,3 人のプロ振付家がそれぞれBMSSを用いてオリジナル作品を創作し,劇場で上演して,プロ振付家3 人が見て評価する実験を行った.その結果,(1)プロ振付家はBMSS を柔軟に活用していること,(2)プロ振付家にとってBMSS の使用は意義があること,(3)コンピュータ支援の振付と支援なしの振付で優劣の差はないことが明らかになった.

We developed a Body-part Motion Synthesis System (BMSS) that consolidates 3D motion data that are captured from the performances of professional dancers to support the creation of contemporary dance works. With BMSS, a choreographer can create a dance sequence whose maximum duration is about three minutes and simulate it in 3DCG. To evaluate our system’s usefulness for creation, three professional choreographers individually made original dance works with it, and dancers performed their works in a theater. Three professional critics evaluated their performances. From our experiment results, we found that (1) professional choreographers use BMSS flexibly; (2) using it is valuable for professional choreographers; and (3) no difference exists between computer-assisted choreography and non-supported choreography.

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詳細情報 詳細情報について

  • CRID
    1050574047088815616
  • NII論文ID
    170000180896
  • Web Site
    http://id.nii.ac.jp/1001/00200974/
  • 本文言語コード
    ja
  • 資料種別
    conference paper
  • データソース種別
    • IRDB
    • CiNii Articles
    • KAKEN

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