評価特徴によるプレイヤーレベルに合わせるゲームAI

書誌事項

タイトル別名
  • Using Evaluation Features to Adjust Game AI to the Player Level

抄録

ゲームのAI がコンピュータ技術の発展と共に進化している現在,チェスや将棋などにおいてもAI が組み込まれ,そして進化している.このうち,探索方法の開発により,人間より強いAI も多数存在している.例えば棋風[3]など,より強いAI の開発は,現在多くの研究者にとっての研究課題である.本研究では,強いAI の開発ではなく,自動的にプレイヤーのレベルに合わせるAI を提案する.完全情報ゲームで良く採用されている評価特徴を利用し,プレイヤーが指した手を用いて特徴探索を行う.そして同じ特徴を使い,AI が次の指し手を探索する.そして,プレイヤーのレベルにどの程度まで合わせるのかを実験した.

Recently, AI (Artificial Intelligence) has been developed along with development of computer technologies and it is also incorporated in chess and shogi. Moreover, many AIs which are more intelligent than human beings, have been adopted. For example, it is one of research objectives for researchers to develop more strong and intelligent AI such as "Kihuu[3]". In this research, we propose an AI adjusting the player's level, not strong AI. The proposed method performs the feature search based on the player's move by using evaluation features which is generally used in perfect information games. Then the method searches the next move by using the same feature as the previous move. We conducted experimental evaluations to confirm the degree that the proposed method can adjust to the player's level.

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詳細情報 詳細情報について

  • CRID
    1050574047096992896
  • NII論文ID
    170000076262
  • Web Site
    http://id.nii.ac.jp/1001/00091340/
  • 本文言語コード
    ja
  • 資料種別
    conference paper
  • データソース種別
    • IRDB
    • CiNii Articles

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