人間プレイヤの戦略を推定し,系列情報を用いて人間の模倣を行う麻雀プレイヤの作成

書誌事項

タイトル別名
  • Estimating Strategy and Imitating Play Style of Human Players Using Sequence Information in Mahjong

抄録

4 人で行う不完全情報ゲームである麻雀は,次の牌を予想することができないため,人間プレイヤは様々な未来の手牌を想像して現在の打牌を選択する.また,手牌の構成や持ち点の状況を含めると,全く同じ局面はほとんど現れないため,打牌選択に際して人間プレイヤが取る戦略も多様である.ところで,近年は「オンライン麻雀」という形態でインターネットを通じて,世界中の人々と対戦が可能である.しかし,オンライン麻雀では環境を理由として回線が切断されたプレイヤが意思のない打牌を続け,対局に影響を及ぼす点が課題である.本研究は,この課題を解決するために,人間プレイヤの打牌を記録した「系列情報」を用いて,人間プレイヤに代わって打牌を模倣する麻雀プレイヤを提案する.

Mahjong, a four-player incomplete information game, does not allow the player to predict the next tile, so the human players try to imagine various future hands and select the current tile to play. In addition, there are many strategies that a human player can use when selecting his or her tiles, because in mahjong, there are few situations in which the tiles are exactly the same, including the composition of the hand and the difference in scores. By the way, in recent years, it has become possible to play ”online mahjong” via the Internet, where you can play against people from all over the world. However, the problem with online mahjong is that the line can be disconnected, and the player will continue to play tiles that they haven’t considered, which will give a negative impact on the game. In this research, we propose a mahjong player that imitates a human player by using ”sequence information” that records the tiles played by the players and tries to solve this problem.

収録刊行物

詳細情報 詳細情報について

問題の指摘

ページトップへ