- 【Updated on May 12, 2025】 Integration of CiNii Dissertations and CiNii Books into CiNii Research
- Trial version of CiNii Research Automatic Translation feature is available on CiNii Labs
- Suspension and deletion of data provided by Nikkei BP
- Regarding the recording of “Research Data” and “Evidence Data”
Practical considerations on teaching histograms
Bibliographic Information
- Other Title
-
- ヒストグラムの指導に関する実践的考察
Search this article
Description
ヒストグラムから確率密度関数の分布曲線へとつなげる学習には、対象とする量が連続量であることが根底にある。そのことを踏まえ、直感で切った10cm のテープカットを使って、①階級や階級の“以上”“未満”の必要性、②連続量の場合のヒストグラムおよび度数分布表の作成、③面積が度数を表していること、④縦軸の値は度数密度、相対度数密度であることを学習する授業実践に取り組んだ。その結果、①と②については、連続量(測定値ではなく真の値)を用いることで、概念や用語が自然な形で導出され、生徒の理解につながった。③と④については、面積が度数を表すことから、長方形の縦の長さが度数密度であることが導かれるが、生徒にとって理解するのは難しい内容であった。ヒストグラムの1 つ1 つの柱は面積図であるから、小学校から1 あたり量の学習で、かけわり図や面積図を使って教えることが必要である。
Journal
-
- Bulletin of the Faculty of Education, Mie University. Natural Science, Humanities, Social Science, Education, Educational Practice
-
Bulletin of the Faculty of Education, Mie University. Natural Science, Humanities, Social Science, Education, Educational Practice 74 (2), 181-190, 2023-03-17
三重大学教育学部
- Tweet
Details 詳細情報について
-
- CRID
- 1050577199130941056
-
- NII Book ID
- AA12097333
-
- HANDLE
- 10076/00021108
-
- ISSN
- 18802419
-
- Text Lang
- ja
-
- Article Type
- departmental bulletin paper
-
- Data Source
-
- IRDB