英語シャドーイング学習用VRシステムの開発と被験者による主観評価

書誌事項

タイトル別名
  • Development of a Shadowing System of English Movies with Virtual Reality Device and Subjective Evaluation of the System

この論文をさがす

抄録

本研究では,VR(仮想現実)機器を用いて英語映画シャドーイングシステムを開発し,被験者実験を行って,学習への利用可能性を調査した.実験では,2本のパブリックドメイン映画を用いて,アンケートと各時点の集中力を入力させた.被験者の中には,VRの効果でより集中して学習可能であったと評価する者も存在したが,一方で,VR機器の重さや圧迫感を懸念する者も存在した.現時点では,全体の傾向としては,長時間の利用により効率が落ちることが判明した.しかし,個人によっては,疲労の回復傾向がみられるなど,長時間の利用を問題としない者も存在した.

In this paper, we developped a shadowing system of English movies with virtual reality device, and investigated usability of the system in the field of education. In the experiment, subjects answer questionnaires and concentrationat each time point, against two public dmain movies. There were some subjects that evaluated the VR System improves their concentration. Meanwhile, others raise such concerns with the weight and oppressive feeling of the VR devices. And, results demonstrated that using a virtual reality device for a long time is inefficient. However, some subjects could use the VR devices in long time, recovering from their fatigue.

収録刊行物

詳細情報 詳細情報について

問題の指摘

ページトップへ