保育所実習事前事後指導の授業改善に向けた検討 -学生の満足度の調査から-

書誌事項

タイトル別名
  • A Study On Class Improvement of Pre-post Guidance to Child Care Field: From Survey of Student Satisfaction
  • ホイクジョ ジッシュウ ジゼン ジゴ シドウ ノ ジュギョウ カイゼン ニ ムケタ ケントウ : ガクセイ ノ マンゾクド ノ チョウサ カラ

この論文をさがす

抄録

昨今,保育士の有効求人倍率は全職種と比較すると依然高く,保育士不足は深刻な問題となっており,保育の質向上以前に,その対策は急務となっている。また,保育士資格取得者は年々増加しているものの,保育所等は働かない保育士が数多く存在している。そこで,養成校の役割としては,学生が保育士になりたいと思える授業展開を実施し,保育所実習の経験を通して保育所等で働く保育士を増やしていく必要がある。そのためにも,現在の指導のあり方を検討することが求められている。  調査の結果,保育所実習事前事後指導の授業での満足度が高い学生は,保育所実習での満足も高くなっていた。そのため,担当教員はこれを踏まえて授業改善に努めることが必要であることが示唆された。

In recent years, the effective ratio of job offers to job seekers for childcare workers remains high compared to all other occupations.  And before improving the quality of childcare, it is an urgent task to take measures against it.  In addition, although the number of nursery teacher qualifications is increasing year by year, there are many nursery teachers who do not work at nursery schools. Therefore, as a role of training schools, it is necessary to implement classes that make students want to become nursery teachers, and to increase the number of nursery teachers who work at nursery schools, etc. through experience of practical training at nursery schools. Then, it is necessary to examine the current teaching methods.   As a result of the survey, students who were highly satisfied with pre- and post-practice classes at nursery schools were also highly satisfied with their practical training at nursery schools.

収録刊行物

詳細情報 詳細情報について

問題の指摘

ページトップへ