助産師教育における修士課程修了前に受験した客観的臨床能力試験(OSCE)の影響と助産師1年目に直面する課題

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  • ジョサンシ キョウイク ニ オケル シュウシ カテイ シュウリョウ マエ ニ ジュケン シタ キャッカンテキ リンショウ ノウリョク シケン(OSCE)ノ エイキョウ ト ジョサンシ 1ネンメ ニ チョクメン スル カダイ
  • Influence of the Objective Structural Clinical Examination (OSCE) Before Completion of the Master's Program in Midwifery Education and the Tasks of New Face Midwives

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目的:A大学院の助産師課程で修士課程修了前に実施している分娩介助の客観的臨床能力試験(Objective Structured Clinical Examination :以下,修了前OSCE)に関して,修了生が病院就職後に感じた修了前OSCEの影響と助産師1年目の課題を明らかにし,修了前OSCEの中期的な評価を行うこととした。方法:A大学院の修了生で,所属施設および本人から同意の得られた修了後3年以内の臨床助産師10名を対象に半構造化面接を実施した。得られたデータは質的帰納的に分析した。結果:修了前OSCEの影響として7カテゴリー,15サブカテゴリーが抽出され,修了前OSCEの効果が示された一方,修了前OSCEの受験が否定的な体験となったことも明らかになった。助産師1年目の課題には,学生時代には実習の対象とならなかった正常逸脱事例のほか,授乳支援も抽出された。考察:各大学院で行われているカリキュラムや実習内容によって,修士課程修了前に補強すべき内容を検討し修了前OSCEを実施することは,大学院の助産師教育の質担保に寄与しうると考える。

Objective : This study aimed to conduct a midterm assessment of the impact of the Objective Structural Clinical Examination (OSCE) carried out before the students completed their master's program in midwifery education (precompletion OSCE) and clarify the tasks of midwives in the first year after graduation. Methods : The participants included 10 clinical midwives who had completed their graduate studies. Semistructured interviews were conducted after obtaining consent from the midwives and their institutions.The data were analyzed qualitatively and inductively.Results : Thus, 7 categories and 15 subcategories were extracted with respect to the impact of precompletion OSCE.The precompletion OSCE had positive effects and some negative outcomes. The tasks of new face midwives included cases that deviated from the normal cases and not the usual target of care when they were midwifery students.In addition,nursing support for breastfeeding was also one of their tasks. Discussion : Enhancing the quality of midwifery education in the master's program is possible by OSCE that includes relevant contents to be reinforced before program completion,despite the differences in the curriculum and practical training conducted in different graduate schools.

identifier:奈良県立医科大学看護研究ジャーナル Vol.18 p.52-60 (2022.11)

identifier:24366749

identifier:http://ginmu.naramed-u.ac.jp/dspace/handle/10564/4158

identifier:奈良県立医科大学看護研究ジャーナル, 18: 52-60

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