Learning the Classics to Connect with the Modern World : Learning how to see things through “Makura no Soshi”

IR

Bibliographic Information

Other Title
  • 現代とつながる古典学習 : 枕草子を通してものの見方を学ぶ

Search this article

Abstract

平成29 年に告示された中学校学習指導要領では, 各学年とも古典に親しむことが重視されている。しかし, 多くの生徒にとって, 古典は役に立つものとして受け取られておらず, 古典に親しむ態度につながるとは言いがたい。本実践では, 随筆「枕草子」を通して古人のものの見方に触れることで, 現代の私たちのものの見方が広がることを実感させ, 生徒にとって古典が役立つものとなることをねらいとした。事後アンケートから, 清少納言の鋭い観察眼や感性に触れることで, 生徒は新たなものの見方に気づいたり自身の見方が広がったりすることに良さを感じており, 古典を学ぶ意義を感じ取っていると考えられる。|The Guidelines for the Course of Study for Junior High School, published in 2009, emphasizes familiarity with the classics in each grade. However, for many students, the classics are not perceived as something useful, and it is difficult to say that it will lead to an attitude of familiarity with the classics. In this study, the aim was to make students realize that by experiencing the views of the ancients through the essay “Makura no Sosh”, they can broaden their views of things in the modern world and make the classics useful to them. From the post-lecture questionnaire, it can be concluded that the students felt the significance of studying the classics, as they noticed new ways of looking at things and expanded their own views by experiencing Sei Shonagon’s keen observations and sensitivity.

Journal

Details 詳細情報について

Report a problem

Back to top