オンライン詐欺と犯罪へ誘導するSNS投稿文の類型化と特徴の分析

書誌事項

タイトル別名
  • Typification and Characteristics Analysis of Posts Leading to Online Fraud and Crime on Social Media

抄録

ソーシャルネットワーキングサービス(以下,SNS)は情報収集やコミュニケーションの手段として人々の生活に浸透したが,見知らぬ人同士が気軽に直接連絡を取り合えることから,意図しない情報の流通やトラブルにユーザを巻き込む危険を伴う.特に短文投稿型のSNS において「高額バイト」などと称して人材を募集し,応募者を特殊詐欺や強盗の実行犯として利用する手口や登録費などとして金銭をだまし取る手口は,身近な脅威として広く認知され,問題視されている.このような手口に対し,ユーザに呼びかけられている主な対策には,犯罪へ誘導する投稿に頻出するキーワード(「高額」「即日現金」「副業」など)に注意することが挙げられるが,この対策では使用されるキーワードが変われば対応が困難となる.本研究では,犯罪やオンライン詐欺に誘導するために発信された可能性の高い投稿を短文投稿型のSNS より収集し,類似する投稿文を類型に纏めたうえで,類型ごとに投稿文の構文上の特徴や推定されるターゲットの人物像,アカウントの繋がり方などの特徴を分析した.その結果,犯罪やオンライン詐欺と関連する可能性が高い投稿文では,文の構成や文言が一致あるいは類似した投稿が多く確認され,複数のアカウント間で投稿をテンプレートのように使いまわしていることが明らかになった.同一の投稿の使用のされ方は引用による再投稿が主であるが,場合によっては人気アイドルグループ名や「子育てママ」など対象者を限定する単語を入れ替えて投稿が繰り返されており,明確なターゲットに届けるように発信内容を工夫していると推測される.

Social media have permeated people’s lives through information gathering and communication, but their use risks leading users into serious incidents. In particular, the use of social media that post short messages to solicit applicants for ”high-paying jobs” and use them as perpetrators of special frauds and robberies, as well as the deception of money as registration fees, are widely recognized as familiar threats and are considered problematic. The main countermeasure against such tactics is to pay attention to keywords that frequently appear in posts leading users to commit crimes (e.g., ”high price,” ”instant cash,” ”side job,” etc.). In this study, we collected posts from short-form social media that are highly likely to be sent out to induce people to commit crimes or online fraud, grouped similar posts into categories, and analyzed the syntactic characteristics of each category, the presumed target persona, and the characteristics of the account connections. In addition, we analyzed the relationship between the number of posts, the number of responses for each type, and the number of accounts that sent the posts. The results showed that many posts that were most likely related to crimes or online fraud had identical or similar sentence structures and wording and that the posts were used as templates among multiple accounts. The same postings were mainly re-posted by citation, but in some cases, postings were repeated by replacing words that limit the target audience, such as the names of popular idol groups or ”mothers raising children,” suggesting that the content of the postings is designed to reach a clear target audience.

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