山口大学における教学IRデータを活用したFDの実践と評価

書誌事項

タイトル別名
  • A Practical Approach and Evaluation of Faculty Development Using Educational Data at Yamaguchi University

抄録

本稿では,山口大学において実施した教学IRデータを活用したFD研修会について,実践内容とその評価を報告する。FD研修会では,教学IRデータとして「学修実態に関するアンケート」を単純集計やクロス集計した内容を説明した。参加者に対して実施したアンケートの結果を分析したところ,成果としては,FD研修会の満足度が高いこと,授業改善への活用が促せていること,学生支援への改善に活用できていることが分かった。一方,課題としては,FD研修会の内容の見直しの必要性や各学部に根付いたFD研修会の必要性が分かった。いくつかの課題は残るものの,教学IRデータを活用したFD研修会を実施することは,教職員に当事者意識を持ってもらう有効な手段のひとつであることが示唆された。

This paper reports on the practical content and evaluation of the FD session conducted at Yamaguchi University using educational data. At the FD session, the "Current student survey questionnaire" for current students was utilized as educational data. The results of the "Current student survey questionnaire" were explained using simple and cross tabulations. According to the questionnaire answered by the participants of the FD session, it was found that the participants were highly satisfied, and that they encouraged using the results to improve teaching and student support. On the other hand, as issues, the necessity of improving the contents of FD session and the necessity of FD session that are rooted in each faculty were found to be importance. Although some issues remain, the results suggest that conducting FD session using educational data is an effective way to make faculty members more aware of the importance of their own activities.

収録刊行物

詳細情報 詳細情報について

問題の指摘

ページトップへ