理学博士 西村眞琴の保育・幼児教育論 -アジア・太平洋戦争下の雑誌『保育』の掲載論稿を中心に-

書誌事項

タイトル別名
  • A Study of Dr. Makoto Nishimura's Theory of Childcare and Early Childhood Education: Using Essays Published in “Hoiku" during the Asia-Pacific War

抄録

type:原著

本稿は、1940年11月発行の第43号から1944年5月発行の第85号までの『保育』誌を取りあげ、アジア・太平洋戦争下における西村眞琴の保育・幼児教育論を検討するものである。理学博士でもあった彼は、生物学の知見に基づいて、同誌で独自の論を展開した。西村は、1930年代末、「保育曼陀羅」という大図を描き、「天業」としての保育・幼児教育の意味を説いている。しかし、アジア太平洋戦争の開戦が近づくにつれて、彼の保育・幼児教育論は自然主義から国家主義的なものへと転換していった。特に、西村が論稿で好んで使った「天意」という語については、国是にしたがい、自然の秩序や創造主の意志から天皇の御心を意味するものへと変化している。

Using essays published in the monthly magazine “Hoiku" during the Asia-Pacific War, this study investigates Makoto Nishimura's theory of childcare and early childhood education. As a Doctor of Science, he presented his educational theory in the magazine based on his expertise in biology. At the end of the 1930s, Nishimura created the “Hoiku Mandala" image to express the concept of early childhood education as sacred work in accordance with the providence, and explored the essence of childcare in the ecology of living things. In the early 1940s, with the outbreak of the Asia-Pacific War, his philosophy of early childhood education and care shifted from naturalistic to nationalistic one as the wartime situation progressed. He once used the word “providence" in his essays to mean the will of nature, but in concert with national policy, he began to use it as a manifestation of the Emperor's will during the war.

収録刊行物

詳細情報 詳細情報について

問題の指摘

ページトップへ