技術戦略のデザイン品質 : ソニーグループにおけるアクション・リサーチとリチウムイオン二次電池の事例分析

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  • ギジュツ センリャク ノ デザイン ヒンシツ : ソニー グループ ニ オケル アクション・リサーチ ト リチウム イオン ニジ デンチ ノ ジレイ ブンセキ
  • Gijutsu senryaku no dezain hinshitsu : Sonī gurūpu ni okeru akushon risāchi to richiumu ion niji denchi no jirei bunseki
  • Designing technology strategies : action research at Sony

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本稿は,機能戦略の一種である技術経営戦略の策定において,戦略のデザイン品質の管理・向上が少なくとも部分的には可能となることを示す。より具体的には,「経営戦略の設計(デザイン)品質の管理・改善はいかにして可能になるのか?」という問いに部分的に答えるべく,ここでは技術経営戦略策定プロセスにおける臨床的なアクション・リサーチ研究の可能性を探った。本研究のこうした問題意識に基づき,ソニーグループにおいて,実際の技術経営戦略実務に資する「コモディティ化予測・防止戦略ツール(仮)」構築のためのプロセス・コンサルテーションが実施された。さらに,当該分析ツールの有効性を確かめるために,リチウムイオン二次電池事業の競争優位性持続事例が分析された。ここでの研究成果は,日本企業の得意分野とされた品質管理・生産管理的な発想を戦略策定の現場に取り込める可能性を示すものであり,日本企業の経営実務に貢献できる余地がある。 This presentation partially answers the question, "How is the design of business strategy possible?" Specifically, we focused on the functional strategy level of the three tiers of corporate strategy, business strategy, and functional strategy, and explored the possibility of action research in strategy formulation. In particular, this study attempts to use a clinical approach to construct a theory of use for technology strategy and technology management that can be used in practice in the Sony Group. Based on the above approach, this presentation shows a path of "quality management of technology strategy" as a first step in quality management research of management strategy through process consultation and dialogue with practitioners of technology strategy formulation in an actual company (Sony). Specifically, we identify prior research on action research in the field of management and its limitations, and present the research methodology of this study based on the limitations of prior research. Furthermore, we will present a theory of technology strategy developed through clinical research in the Sony, and confirm the effectiveness of this theory of use in the actual case of lithium-ion batteries.

榊原研互教授・岡本大輔教授 退任記念号 論文

Journal

  • 三田商学研究

    三田商学研究 67 (3), 57-75, 2024-08

    慶應義塾大学出版会

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