<研究ノート>身体活動を通しての自己への気づき : 冒険教育プログラムを事例として

書誌事項

タイトル別名
  • Self Awareness through Physical Education Program : Case studies on Adventure-based Education Program
  • ケンキュウ ノート シンタイ カツドウ ヲ トオシテ ジコ ヘノ キヅキ : ボウケン キョウイク プログラム ヲ ジレイ トシテ

この論文をさがす

抄録

研究ノート

本学の身体活動は2年次において、「身体を通して自己と深く向き合うことで自分自身をよく知ること、自分自身の身体をよく知ること、そして自分をもっと好きになること」を目指し、2000年度より冒険教育プログラム(ロッククライミングと沢登り)を取り入れている。本稿では、参加学生から提出されたふりかえりの記述を分析し、活動を通しての「気づき」の内容を詳細に捉えた。その結果、身体を通しての実体験が自他への気づきを深めるために重要であること、さらに活動の後にふりかえりの時間を持つことで、気づきを明確に意識化できることが明らかになった。

Second year physical education programs of OJJC aim at getting to know one's self and one's body and mind, and then holding one's self in high esteem by facing this self deeply through the body. The Adventure-based Education Program (containing rock climbing and shower climbing) is one of the physical education programs from the year 2000. In this study, we have focused on "awareness" coming out of the activities, and have analyzed the students' feedback. Consequently, the data suggests that real experience through the body is very important in order that they might deepen their "awareness" toward themselves and others. Furthermore, it has become clear that having a meeting for reviewing the activities would be significant in deepening the students' "awareness".

収録刊行物

詳細情報

問題の指摘

ページトップへ