2016年度徳島大学全学FD推進プログラムの実施報告

書誌事項

タイトル別名
  • 2016ネンド トクシマ ダイガク ゼンガク FD スイシン プログラム ノ ジッシ ホウコク
  • 2016 Annual Report on Faculty Development Programs at Tokushima University

この論文をさがす

抄録

全学FD 推進プログラムは2002 年度から開始され,FD の体系化,組織化,日常化等を推進してきた。2016 年度は,例年開催している,「授業設計ワークショップ」,「授業参観・授業研究会」,「大学教育カンファレンスin 徳島」,「ティーチング・ポートフォリオ作成ワークショップ」の他に,各学部等におけるFD の実態を把握し,成果や課題を明らかにした上で,ニーズの明確化,今後の学部等FD と総合教育センターの支援の在り方について検討するために,「質保証のための分野別ワークショップ」を開催した。また,大学教育再生加速プログラムに関連するSIH 道場FD・説明会の実施や学内でアクティブ・ラーニングを推進するためにLED カフェ等を実施した。各プログラムについて概要を記載し,アンケート結果等から成果と今後の課題について考察する。

Tokushima University's FD promotion programs started in 2000. They promote the systemization, organization and routinization of faculty development activities. In 2016, in addition to the regular faculty development programs, which include a Course Design Workshop, Classroom Observation and Discussion Meeting, the University Education Conference and a Teaching Portfolio Workshop, we conducted a Quality Assurance Disciplinary Workshop to ascertain the FD needs of the departments and to foster alignment between the department faculty development and the campus-wide faculty development provided by the Center of University Education. As a program for the implementation of the Ministry of Education's Acceleration Program for University Education Rebuilding (AP), we conducted a seminar to explain SIH Dojo: Introduction to Active Learning for first year students. To promote active learning, we also conducted another seminar called the Learning, Education, Development (LED) Cafe. We provide outlines of respective programs and discuss the issues raised in the responses to the questionnaire.

収録刊行物

詳細情報

問題の指摘

ページトップへ