インタラクティブ遊具を用いた子どもの遊び行動と発達の分析

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タイトル別名
  • インタラクティブ遊具を用いた子どもの遊び行動と発達の分
  • インタラクティブ ユウグ オ モチイタ コドモ ノ アソビ コウドウ ト ハッタツ ノ フン
  • Analyses of Children's Playing Behaviors and Playing Skill Development Using an Interactive Playground Equipment

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抄録

本研究では,遊び場をデザインするための科学的アプローチとして,子どもの行動計測データから構築された計算モデルに基づく遊びのデザイン方法の確立を目的にしている.具体的には,遊具で遊ぶ小学生程度の子どもの行動を,センサを子どもに取り付けることなく計測できる機能と,インタラクティブな遊びを可能にする機能を備えたクライミングウォール型センサ遊具を開発した.開発した遊具の各ホールド部には,荷重センサとLED表示装置が取り付けられており,すべての力センサの出力を同期させて記録することが可能である.本稿では,開発したインタラクティブ遊具のシステム構成と開発遊具を用いた1,226人の子どもの行動計測について述べる.また,計測データを用いた登り行動の予測モデルの開発,登り行動の発達の分析,遊びの際の落下の要因の分析を述べる.

In the present study, we developed a new playground equipment in order to establish a new designing method based on models of children's behaviors. The developed rock-climbing wall collects data on children's climbing behaviors without attaching sensors to children. A force sensor and LED were installed to each climbing hold on the wall that make it possible to extract children's behavior data from force sensors simultaneously. We collected 1,226 children's behavior data. In this paper, we report development of predicition model of climbing behavior, analysis of climbing skill improvement, and analysis of falls during climbing.

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