クザーヌスにおける「宗教」の理念

書誌事項

タイトル別名
  • クザーヌスニオケル「シュウキョウ」ノリネン
  • 'Religio' According to Nicolaus Cusanus : Apologetic Strategies in De pace fidei
  • 第19回国際宗教学宗教史会議世界大会における報告特集
  • Articles Reported at the 19th World Congress of IAHR

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抄録

type:論文

中世末期カトリック教会を代表する思想家の一人,ニコラウス・クザーヌスの『信仰の平和』(De pace fidei) は,コンスタンティノープルがトルコによって征服された1453 年に著された。諸宗教伝統の調和・共存の意義を論じるこの小論は,しばしば啓蒙主義的な宗教寛容論の先駆的議論として評価されてきた。だが一方で,クザーヌスがここで語る「宗教」が果たして当時のカトリック教会それ自体なのか,それとも,いかなる歴史的諸宗教形態をも越えた普遍的・理念的なものなのかについては,研究者の聞でも見解の一致を見ていない。本発表では,個別的諸宗教伝統としての「儀礼」と普遍的「宗教」との関係をめぐるクザーヌスの見解はもとより,そこでの彼の問いの立て方それ自体にも十分な関心を向けながら,この論考を,宗教寛容論の先駆的一例としてではなく,むしろ初期近代繁明期における新たなキリスト教弁証論の試みとして読み解いてみたい。

Nicolaus Cusanus' De pace fidei was written in 1453, the year that Constantinople fell to the Turks. His argument for the unity of all religions and the possibility of peace in this short treatise has been often read as a precursor of the Enlightenment argument for religious toleration. On the other hand, however, there has been little consensus among scholars over Nicolaus' idea of ‘religio' in this treatise , whether it refers to Catholic Christianity itself, or rather, whether it conveys a universal idea that transcends any form ofhistorical religions. This presentation wil1 explore Cusanus' argument for the relations between 'ritus' as concrete religions and ‘religio' that resides in and above all of them. Moreover, by carefully looking at how Nicolaus tries to frame his argument, I wil1 examine De pace fidei not as an argument for religious toleration but as a new discourse for a Christian apologetics at the dawn of the early modern period.

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