EV消費エネルギーログデータベースにおける消費電力量推定の精度検証

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  • Accuracy Evaluation to Estimate Energy Consumption for EV Energy Consumption Log Database

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抄録

我々は,車両に後付けで搭載したデバイスで取得したセンサデータから「電気自動車(EV)で同じ運転をしたときの消費エネルギー」を推定し,データベースに蓄積するECOLOG(Energy COnsumption LOG)システムを構築・運用してきた.本論文では,ECOLOGシステムにおける推定モデルの精度検証を行う.第1に,精度検証のための正解データを定義する.正解として使用するCANデータにはノイズが含まれるため,クレンジングを施すことで解消する.第2に,我々が利用する推定モデルの精度検証を行う.EV電力消費の大部分を占める走行とエアコンに関してそれぞれ推定モデルを構築した.それら推定モデルの出力と正解データを比較する.結果として,トリップ単位で走行消費電力量は平均二乗誤差0.38kWh,エアコン消費電力量は平均二乗誤差0.24kWhでそれぞれ推定可能であることが示された.

We have constructed and operated the ECOLOG (Energy COnsumption LOG) system. This system estimates “energy consumption when the same operation is performed in an electric vehicle (EV)” from sensor data acquired by devices mounted on a vehicle and accumulates it in the database. In this paper, we verify the estimation accuracy of energy consumption model in ECOLOG system. First, we define correct data in accuracy verification. Since CAN data used as correct data include noise, we resolved by applying data cleansing. Second, we verify the accuracy of the estimation models. We constructed estimating model for motor and air conditioner that account for majority of EV power consumption. We compare the output values of these estimation models with the correct data. As a result, we showed that the motor energy consumption for trips can be estimated with root mean squared error of 0.38kWh and air conditioner energy consumption with root mean squared error of 0.24kWh.

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詳細情報 詳細情報について

  • CRID
    1050845763757826816
  • NII論文ID
    170000180557
  • NII書誌ID
    AA11464847
  • ISSN
    18827799
  • Web Site
    http://id.nii.ac.jp/1001/00199668/
  • 本文言語コード
    ja
  • 資料種別
    article
  • データソース種別
    • IRDB
    • CiNii Articles
    • KAKEN

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