幼児による遊び場の環境構成に関する研究

書誌事項

タイトル別名
  • ヨウジ ニ ヨル アソビバ ノ カンキョウ コウセイ ニ カンスル ケンキュウ
  • The environment construction of the play space by young children

この論文をさがす

説明

本研究では,保育室内にある特定の場所におけるこどもの遊びを観察し,彼らが自分たちの遊びに必要な物理的環境を構成するため,具体的に何をし得るのかを調べた。観察の結果,年中児・年長児は遊びに必要な環境をつくるために,物の配置を変えたり,新たな物を持ち込んだり,組み合わせや変形によって新たな物を作ったりしていた。その一方で,こどもたちは活動に不用な物を取り除こうとはしなかった。また,そういった行為の対象となるのは,大きさや重さの点で、彼らが自分たちの力で扱いうる範囲にある具体物で あった。以上の結果から,こどもは自分たちの活動に相応しい遊び場をつくるため,操作可能な物に働きかけて,その物理的環境を複雑化させるようであった。

The purpose of this study was to investigate how preschool children constructed physical environment in order to make the play space appropriate for them. In this study, four-year-olds and five-year-olds were observed when they were playing at the specific places in kindergarten class rooms. As a result, it was found that the children changed the stuff’s arrangement, brought new ones in, and made something new by combining and remodeling of existing stuffs during their play. On the other hand, they did not try to get rid of something unnecessary for their activities. Additionally, the children dealt with objects which were neither too large nor too heavy for them. The result of present study suggested that preschool children tended to turn the physical environment of their play space more abundant and complicated with various potable stuffs as needed.

収録刊行物

詳細情報 詳細情報について

問題の指摘

ページトップへ