日本と韓国における介護保険制度および 在宅高齢者に対するケアマネジメントの比較分析

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  • ニホン ト カンコク ニ オケル カイゴ ホケン セイド オヨビ ザイタク コウレイシャ ニ タイスル ケア マネジメント ノ ヒカク ブンセキ
  • A Comparison of South Korean and Japanese Long-Term Care Insurance and Care Management for Frail Elderly Individuals in a Residential Setting

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韓国の老人長期療養保険制度は,日本の介護保険の基本的な枠組みを用いつつ独自の制度構築を行ってきた.最も大きな違いは,日本の介護保険がフルスペック型であるのに対し,保険財政上の理由から韓国はスペック限定型になっていることである.また,韓国はケアマネジメントを行う専門職であるケアマネジャーを創設しなかったことの影響が大きく,結果として日本にあるようなケアプランが存在しない.基盤整備が進んでいない中で,在宅サービスも施設サービスも個人経営を認める形で韓国は制度をスタートさせ,現在もその状況が継続していることによる影響も決して少なくない.在宅高齢者に対するケアマネジメントに関しても,韓国の場合,国民健康保険公団が全国で唯一の保険者になっているため,公団が作成する標準長期療養利用計画書が個々の利用者に提供されているが,果たしてこの計画書がケアプランになりうるのか,問題となっている.また,サービス提供事業者によるサービス提供計画書との関係性が問われるところである.ケアマネジメントについては,日韓それぞれに課題があることを明らかにした上で,ケアマネジメントの違いが生じる背景を,両国の介護保険法の目的の条文の規定に遡って明らかにすることを試みた.介護保険の設立趣旨には,要介護高齢者・認知症高齢者の自立支援を通じて生活の質の向上を図るという軸(高齢者モデルと呼ぶ)と要介護高齢者・認知症高齢者を支援する介護者家族のレスパイトを図るという軸(介護者家族モデルと呼ぶ)の2つの要素があるとの観点から,両国の介護保険法の目的の違いを明らかにした.The purpose of this research was to compare long-term care insurance and care management for frail elderly individuals living at home in South Korea and Japan. The study addresses four specific concerns. First, I clarify the current situation and critical limitations of long-term care insurance in South Korea and Japan. Second, I point out the differences between these countries in terms of eligibility for receiving services, as well as the personal costs and benefits in receiving residential services such as home-help aides or day services. Third, I delineate a process by which South Korea’s National Health Insurance Corporation could use the information from a 90-item questionnaire to provide a standard plan for long-term care benefits, in which care is graded on a range of 1 to 6. Finally, I specify the characteristics of long-term care insurance in South Korea and Japan.This comparative analysis has two major findings. First, South Korea’s long-term care insurance has unique traits, such as a system of paying individuals to care for their spouses or aged parents. Second, a standard plan for long-term care benefits would make it easy to match available resources with the needs of each recipient, so that recipients could get the insurance benefits they are due. However, the relationship between both plans, whole standard plan made by National Health Insurance Corporation and each benefit plan for each home-help service and day service provided by each service agent, is not clear. Further research is needed to clarify how South Korea’s long-term care insurance can be successful without professional care managers such as those used in Japan’s approach to long-term care management for elderly individuals who are frail or have dementia.

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