LMSの改訂とeラーニングによる国際教育事業の振興

書誌事項

タイトル別名
  • LMS ノ カイテイ ト eラーニング ニ ヨル コクサイ キョウイク ジギョウ ノ シンコウ
  • The Revision of Learning Management System andPromoting International Education Programs by e-Learning

この論文をさがす

抄録

タイ国教育省は,大学のICT活用教育振興のための中核機関として大学局内でタイランドサイバーユニバーシティ(TCU)事業を運営している。このTCUは大学でのICT活用教育振興のための各種支援を行うが,その基幹活動として,eラーニングを実現する無償配布の学習管理システム(TCU-LMS)の開発と,TCU-LMSを活用したSaaSがある。筆者は2011年度,このTCU-LMSプログラムの改訂にあたり,多国語対応化作業に参加すると同時に,併せて大学の国際教育事業開発でのeラーニングの貢献について研究を行った。したがって本研究ではLMS改訂の技術的側面だけでなく,運用・経営面での支援を含めた議論を行っている。その結果,国家規模でのオンライン教育振興事業は,各大学が新規に国際教育事業を開発する際に正の外部性効果をもたらし,支援策はたとえ国際教育事業後発の大学でも,寡占ではなく独占的競争の中で参入できるようになることがわかった。そしてTCU-LMSのポータルサイトでの運用と交流を強調した支援の将来戦略を設定した。

Ministry of Education, Thailand, operates Thailand Cyber University(TCU)project in Commission on HigherEducation as the headquarters to promote ICT in education of universities. As the major missions of TCU, TCUdevelops and disseminates a free of charge learning management system(TCU-LMS)that operates e-Learningand provides SaaS(Software as a Service)by using TCU-LMS at own portal site to assists universities. Theauthor had a chance to join their activity of upgrading TCU-LMS program to add multi-language functions in2011,and executed a research to investigate effects of e-Learning when a university decided to take the full plunge todevelop international degree programs. Thus, this study involves discussions about not only technical aspect ofversion-up LMS, but also operation and management aspects.As results, the author could note that the promoting online learning project with nation level brought effects ofpositive externalities for universities to develop new international degree programs, and leading activities assistedeven universities that started later. This mean emerged market is not an oligopolistic market, but a monopolisticmarket. And, TCU decided a strategy to promote more communication in TCU-LMS portal site.

収録刊行物

関連プロジェクト

もっと見る

詳細情報 詳細情報について

問題の指摘

ページトップへ