二つの実践の認識論による看護職の生涯学習の検討 : 薄井坦子『科学的看護論』とD.A.ショーン『省察的実践とは何か』をめぐって
書誌事項
- タイトル別名
-
- Life-long learning of nursing practitioners inquiring into two epistemologies of practice : "Nursin theory as an independent science" by H. Usui and "The reflective practitioner" by D. A. Schon
この論文をさがす
説明
この論文の目的は,薄井坦子の『科学的看護論』とショーンによる『省察的実践とは何か』という二つの実践の認識論の検討を通して,看護実践者の学習の方向性を示すことである。『科学的看護論』については,当該理論書とともに薄井が『科学的看護論』に関してこれまでに記述したり語ったりしていることおよび2度のインタビュー内容を対象とし,これらとショーンの著作である『省察的実践とは何か』における記述の重複部分に注目して検討した。薄井とショーンの主張には3つの共通点がある。1点目は実践者が実践において行う「問題の設定」過程への注目であり,2点目は実践者と対象者の関係が相互行為的であること,3点目が実践者は実践の文脈における研究者でもあるという指摘である。また,一見異なっていると思われる実践における「厳密性」の説明に関する点においても,本質的には同じことを意図していることが明らかになった。以上のことをふまえて,これら二つの実践の認識論における両者の主張から,看護実践者の学習は,自らの状況との省察的な対話能力である認識能力を鍛えるとともに,常に実践上の事実を意味づけるための理論を意識し,それを看護者間で共有する学習機会をもつことによって明確にし,必要に応じて再構築していく,という方向性をもつ必要があるという結論を得た。
This paper aims to clarify the direction of life-long learning for nursing practitioners by inquiring into two epistemologies of practice, which are "Nursing theory as an independent science" (Kagakuteki Kango-Ron) by H. Usui and "The reflective practitioner" by D. A. Schon. This research compares these two epistemologies with a view to determine their viewpoints on professional practice. To deepen understanding and to ascertain similarities between the two epistemologies, the research includes Usui's existing comments on her own work and her latest comments in two interviews given by her. Three common features can be found between the assertions of Usui and Schon. First, both of them emphasize the process of "problem setting." Second, they emphasize the reciprocal relationship between nurses (professionals) and patients (clients). Third, they regard reflective practitioners as professional researchers on their practice contexts. The research results clarify the following with regard to the direction of life-long learning of nursing practitioners: 1. Improve their ability to engage in reflective dialogue as nursing practitioners on the basis of their practice contexts: 2. Consider the theories that enable them to reframe their contexts of practice: and 3. Organize the learning community of nursing practitioners to share and examine their theories in use, and if necessary reconnect the theories and their practice contexts to reframe their theories in use.
収録刊行物
-
- 千葉看護学会会誌
-
千葉看護学会会誌 15 (2), 46-52, 2009-12
千葉看護学会
- Tweet
詳細情報 詳細情報について
-
- CRID
- 1050851497136510848
-
- NII論文ID
- 120007065156
-
- ISSN
- 13448846
-
- 本文言語コード
- ja
-
- 資料種別
- journal article
-
- データソース種別
-
- IRDB
- CiNii Articles