ハンガリーにおける「青年期の子育て心性」の発達援助

書誌事項

タイトル別名
  • ハンガリー ニ オケル セイネンキ ノ コソダテ シンショウ ノ ハッタツ エンジョ
  • I.教育科学系
  • Developmental support in being a parent : a case study in Hungary
  • I. Pedagogy

この論文をさがす

抄録

type:text

ハンガリーは教育の先進国ともいわれ, 特に芸術を通じた人格形成や心理的な援助・理解促進のプログラムなどが多数あることで知られている。「実際に役に立つ知識」の習得に焦点が当てられがちな日本の教育現場との相異, 人格発達(親になるための心の準備を含む)を重視するハンガリーの文化風土, 大きくこの2つの面から, 「親になるため」の青年期の発達援助の指針を明らかにする。本報告論文は, 平成15年3月1日-11日(現地滞在3月2日-9日)に, ハンガリーにおける「子育て心性の発達援助」というテーマで行った, 現地教育機関, 福祉施設(相談施設を含む), 親と子の交流の場の視察および研究交流, ならびに, 青年に対するインタビュー調査をもとにしている。

Hungary is famous for its original education system especially in music and other artistic fields. Self-understanding, psychological support and facilitation for one's development are the aims through many original educational programs. Compared with Japanese educational tendency these days, which is mainly aimed at focusing practical and usefulness, it is important to clarify the characteristic difference between Hungarian educational aims and its fruits. This report is the results of the visit March 2-9, under the theme to research" Developmental Support for Adolescents to be a Parent".

source:Bulletin of the Faculty of Education, Chiba University

収録刊行物

詳細情報 詳細情報について

問題の指摘

ページトップへ