大学生を対象としたケースメソッド教育の評価 -積極的・消極的参加者を対象としたグループインタビュー調査-

書誌事項

タイトル別名
  • ダイガクセイ オ タイショウ ト シタ ケース メソッド キョウイク ノ ヒョウカ セッキョクテキ ショウキョクテキ サンカシャ オ タイショウ ト シタ グループ インタビュー チョウサ
  • Evaluation of the Case Method Education for University Students: Group Interviews for Active and Negative participations

この論文をさがす

抄録

type:text

ケースメソッド教育とは,参加者が判断や対処を求められる模擬ケースを教材に,討論しながら当事者の立場に立って,問題点を見抜き,自分ならばどのように行動すべきかを判断できるようになることを目的とする参加型,問題解決型の総合的実践能力の基礎を養う学習方法である。そこで,本研究の目的は,ケースメソッド教育を評価するための一手法として,参加者の中で,参加に積極的であった者と参加が消極的であった者の両方にグループ・インタビューを,教育直後に行うことにより,両者(参加に積極的であった者と消極的であった者)の学びや参加の困難点等を明らかにすることを目的とする。ケースメソッド教育は90分で,4大学109名を対象に行い,その後本研究の対象者,参加に積極的であった者と消極的であった者全27名を,抽出して,グループインタビュー調査を行った。その結果,消極的参加者も多くの学びがあることが明らかになった。一方,事前学習が十分に行われていないことが,消極的参加に影響を与えていることが示唆された。

Case method education is a learning style that is used to form a basis of comprehensive, hands-on andproblem-solving ability, in which the participants discuss teaching such materials of simulated cases, with the requirementthat they be judged and deal with the material by themselves, so that they can consider how theyshould behave in similar circumstances. The objectives of this study are evaluation of the case method educationfor active and negative participations of university students by group interviews.Method: 90 minutes case method education was conducted for 109 Yogo teacher students in 4 universities.We also conducted interview research with some of the participants selected from 4 universities of the educationgroups after they experienced case method education.Results and Discussions: As a result, it became clear that even negative participants can also learn a lot from thismethod. However, it was also suggested that where prior study is not fully carried out, this has an effect on negativeparticipation.

本研究にあたり,日本教育大学協会より平成21年研究助成を受けた。

収録刊行物

詳細情報 詳細情報について

問題の指摘

ページトップへ