安全管理、防災教育ができる小学校教員に求められる能力に関する整理

書誌事項

タイトル別名
  • Competencies Required of Elementary School Teachers Who Can Provide Safety Management and Disaster Prevention Education
  • アンゼン カンリ 、 ボウサイ キョウイク ガ デキル ショウガッコウ キョウイン ニ モトメラレル ノウリョク ニ カンスル セイリ

この論文をさがす

抄録

自然災害の多い日本では、学校における災害安全の取り組みが重要であることから、中央教育審議会においても、防災の視点を持つ教員の養成・研修のあり方が指摘されるようになっている。 いっぽう現状では、安全管理、防災教育の具体的な教育方法、教育効果の評価方法に関する研究は未だ少ないことから、筆者らは、2021(令和3)年度から科学研究費基盤Bを受託し、「災害安全対策能力を備えた小学校教員育成のための総合プログラム開発に関する研究」という研究課題のもと、とくに小学校において防災教育を行うことができる教員養成のための標準プログラムを提案することをめざして研究を開始した。 この研究ノートではその基礎的検討として、学校安全及び災害安全と防災教育の概念整理を行ったのち、安全管理・防災教育に求められる教員の資質について、兵庫県と神戸市の教員資質向上指標を事例として紹介する。

In Japan, where natural disasters are common, disaster safety efforts in schools are important. The Central Council for Education has pointed out the need for training and education of teachers with a perspective on disaster prevention. However, there are few studies on safety management, specific educational methods for disaster prevention education, and methods for evaluating educational effectiveness. Our research, which is funded by the Grant-in-Aid for Scientific Research (KAKENHI B) in 2021 under the theme of "Research on the Development of a Comprehensive Program for the Training of Elementary School Teachers with Disaster Safety Preparedness Skills”, has the goal of proposing a standard program for training teachers who can provide disaster education in elementary schools. Specifically, in this research note, first, we will review the concepts of school safety and disaster safety and disaster education. Then, we will introduce the teacher qualifications necessary for safety management and disaster prevention education, using the teacher quality improvement indicators of Hyogo Prefecture and Kobe City as examples.

収録刊行物

詳細情報 詳細情報について

問題の指摘

ページトップへ