エンタープライズ系ソフトウェアの信頼性に影響を与える質的要因の分析

書誌事項

タイトル別名
  • Analysis of Qualitative Factors that Affect Reliability of Enterprise Software

抄録

IPA / SEC が収集したエンタープライズ系ソフトウェアプロジェクトデータを分析することにより稼働後不具合数に影響を与える質的要因を明らかにした.稼働後不具合数がゼロの値をもつプロジェクトが 30 % 程度占めるため,すべての変数を対数化して線形回帰分析を行うという方法は適用できない.そこで経済学や社会学などで用いられている負の二項回帰モデルを用いて分析した.分析の結果,新規開発プロジェクトにおいて信頼性を向上させるためには,ユーザ側のプロジェクトへの関与,要求仕様変更発生の抑制,デバッグ ・ テストツールの利用,テストチームの高いスキルレベル,納期 ・品質等の達成目標と優先度の明確化が重要な役割を果たすことがわかった.特に,要求仕様変更の発生が最も信頼性に悪影響を与えている.

Qualitative factors affecting the reliability of enterprise software were clarified by analyzing project data collected by IPA / SEC. The ordinal linear regression model cannot be applied to the analysis of data that includes zero values, such as the number of software faults detected in operations that indicate a degree of reliability, since those values cannot be transformed logarithmically. The negative binomial regression model that is used in the area of economics or sociology was applied to the analysis. The results show that a user's commitment to projects, fixed requirement specifications, the usage of debug and test tools, maintaining the high skill level of the testing team, and a high clarity of objectives and priorities for delivery and quality are important to improve reliability of the newly developed software. In particular, requirement specification changes are the most effective factors for lowering reliability.

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詳細情報 詳細情報について

  • CRID
    1050855522048510592
  • NII論文ID
    170000175818
  • Web Site
    http://id.nii.ac.jp/1001/00183124/
  • 本文言語コード
    ja
  • 資料種別
    conference paper
  • データソース種別
    • IRDB
    • CiNii Articles

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