A Test Scenario Designing Methodology Based on the Business Context Modeling and its Evaluation

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  • ビジネスコンテキストのモデル化によるテストシナリオ設計方法論とその評価

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企業が競争優位に立つためには,ビジネス変革を実現する企業情報システムが求められている.企業情報システムがビジネスに貢献するためには,運用前にビジネス要求の妥当性確認が必要である.しかし,現行の開発方法では,多様なステークホルダが参画する多様なコンテキストにおいて,ビジネス要求の妥当性確認を行う効率の良いテスト方法が確立されているとは言えない.本稿では,ビジネスコンテキストのモデル化によるテストシナリオ設計方法論を提案する.多様なステークホルダが参画するビジネスコンテキストを Empathy Map を利用して抽出する方法とそのモデル化方法を提案する.抽出したビジネスコンテキストとビジネスプロセスの関係を定義するために,BC(Business Context) マトリクスを提案し,BC マトリクスとペルソナを用いたテストシナリオ設計方法を提案する.提案するテストシナリオ設計方法論を大規模な人事・給与業務システムのビジネス要求妥当性確認に適用し,その効果を評価する.

To make a business competitive advantage with the information system, it is necessary to validate the system in order to assure the system performs the business as the users expect. However, conventional acceptance testing only confirms that the system meets the requirements specifications. Therefore, it is difficult to detect lack of user requirements. This article proposes a methodology to design test scenario effectively in diverse usage context based on the model of business context. We propose a method to model the business context with diverse stakeholders with an extension of Empathy Map. The business context model is associated with BC (Business Context) matrix with business process and business functions. With the BC matrix, we propose a method to design test scenario from the perspective of personas. The proposed methodology is applied to a large-scale human resource management system shared by multiple ministries and agencies of Japanese government, and demonstrates the effectiveness of the method.

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