コロナ禍での音楽分野の「やりくり」授業 : 「楽譜を読む力(知覚)」が感受に与える影響Ⅱ

書誌事項

タイトル別名
  • Classes in the music field under the COVID-19 related crisis. : Effect of “ability to read music scores (perception)“ to sensitivity.(part II).

この論文をさがす

抄録

昨年はコロナ対策と同時進行で「できること」が絞られ,限られた条件の中で授業を行なった。今年も引き続き,歌唱,器楽(アルトリコーダー)が少なくなった分,「楽譜を読む」ことを積極的に取り入れた。更に,今年の2,3年生は今までの知識をもとに楽譜から曲想を感じ取り,それをどう表現するか考えさせた。本校の目指している「やりくり授業」は,「やりくりをするための素材をたくさん与えるほど,個性的で豊かなものになる」と自分は考える。その素材を「楽譜を読む」ための知識とし,楽譜を読むことで楽曲理解を深め,それが表現力にどう影響を与えるかを研究することにした。楽譜を読みとることで,作曲者からのメッセージを想像し,「より豊かな表現」になるのではないかと推測し,昨年と今年のアンケートをもとに,音楽への意欲や表現にどう変化が出たか検証してみることにした。|Last year, the number of things we could do in the school was limited because of the confines coming from the Covid-19 countermeasures, and we have to conduct classes under limited conditions. The number of classes for singing and playing music instrument (alto recorder) was forced to be reduced also in this year, so, instead of those, I actively introduced "reading music scores" in the music classes. In addition, I tried to ask 2nd and 3rd graders thinking about how to express themselves by sensing the idea of the music from the score based on their previous knowledge. I believe that the more materials were provided, students sensitivity becomes unique and richer. Thus, I studied how reading music scores deepens the understanding of music and how it affects the ability to express oneself by providing materials as knowledge for reading music scores. Based on the questionnaires made last year and this year, I examined how the students' motivation for music and expression changed.

収録刊行物

詳細情報 詳細情報について

問題の指摘

ページトップへ