書誌事項
- タイトル別名
-
- ジョサンガク ジッシュウ エ ノ コウカテキ ナ イコウ オ メザシタ ニンシンキ シミュレーション キョウイク ノ ガクシュウ コウカ ト カダイ
- Learning Effects and Issues with Pregnancy Simulation Education for Effective Transition to Midwifery Training
この論文をさがす
説明
【目的】妊娠期シミュレーション教育を通した学びの内容、助産学実習に活かされた内容を明らかにし、助産学実習への効果的な移行を目指した妊娠期シミュレーション教育の学習効果と今後の課題を検討する。【方法】質的記述的研究デザインである。対象はA大学助産学生18名であった。調査内容は、シミュレーション教育(ロールプレイとリフレクション)を実施し、シミュレーション教育後の学習内容と課題、助産学実習後の学びとシミュレーション教育で学びたかった内容等を調査した。【結果】妊娠期シミュレーション教育後の学び及び助産学実習に活かされた内容は、【基本的助産技術】【コミュニケーション技術】【助産師のアイデンティティ】であった。助産学実習後にシミュレーション教育で学びたかった内容は、【多様な事例かつハイリスク事例】【保健指導に繋がる助産診断】であった。【結論】妊娠期シミュレーション教育は、妊娠期の基本的助産技術の獲得と必要な知識の再確認、コミュニケーション技術の向上が期待でき、助産師としてのアイデンティティの基盤が形成され、助産学実習前の準備性を高める学習効果が示唆された。今後の課題として、多様な事例かつハイリスクのシナリオ事例の導入、保健指導に繋げる助産診断能力の向上を図るための教授法の検討が必要である。
Purpose: The purpose of this research was to clarify the contents of learning through pregnancy simulation education and the contents utilized in midwifery practical training. We will discuss the learning effects of pregnancy simulation and future challenges for the purpose of effective transition to midwifery practice. Methods: This study had a qualitative descriptive study design. The subjects were 18 midwifery students at University A. Simulation education (role play and reflection) was conducted. The survey contents were learning and problems after simulation education, and learning utilized in midwifery training and what students wanted to learn through simulation education. Results: The contents learned after pregnancy simulation education and utilized for midwifery training were ‘Basic midwifery skills', ‘Communication skills' and ‘Midwife identity'. The contents that midwifery students wanted to learn in simulation education were ‘Case example of diversity and high risk' and ‘Midwifery diagnosis leading to health guidance'. Conclusion: Pregnancy simulation education can be expected to help acquire basic midwifery skills during pregnancy, reconfirm necessary knowledge, improve communication skills, and form the basis of an identity as a midwife. Therefore, it was suggested that simulation education has the learning effect enhances preparedness for midwifery training. In the future, it is necessary to add case examples of various highrisk scenarios and discuss the best teaching method for improving the diagnostic ability toward health guidance for midwifery students.
収録刊行物
-
- 群馬パース大学紀要
-
群馬パース大学紀要 (26), 5-17, 2021-03
群馬パース大学
- Tweet
キーワード
詳細情報 詳細情報について
-
- CRID
- 1050862732252727680
-
- NII論文ID
- 40022681629
-
- NII書誌ID
- AA12090888
-
- ISSN
- 18802923
-
- NDL書誌ID
- 031683881
-
- 本文言語コード
- ja
-
- 資料種別
- departmental bulletin paper
-
- データソース種別
-
- IRDB
- NDLサーチ
- CiNii Articles