Veil-off Party:トラブルだらけのキックオフパーティによる役割分担支援

書誌事項

タイトル別名
  • Veil-off Party: Supporting Role-assignment for A Group Work by A Kick-off Party Filled with Troubles

抄録

2012年,中央教育審議会にてアクティブラーニングの導入が提言されたことにより,大学教育の場でグループワークが多く実施されている.しかしながら,その中で,学習効果が向上しない事例が発生している.その1 要因として,役割を指定しなかったり適切に割り振れていなかったりすることによって協力しない人が発生し,それらの存在が学習効果を低下させていることが指摘されている.本研究では,グループワークにおける役割の割り振りを判断するための材料を取得することを支援する手法の実現を目指す.具体的には,グループワーク実施前にしばしば行われる親睦会としてのキックオフパーティでトラブルを発生させることにより個々人の行動特性をあぶり出し,役割決定のための判断材料とする手法を提案する.本稿では,提案手法が役割決定にどのような影響を及ぼすのか,満足度の高いグループワーク実施に繋がるのかについて,実験によって調査した結果を報告する.In 2012, the Central Council for Education proposed the introduction of active learning, and group work has been widely implemented in university education. However, there have been some cases where learning effects have not been improved. One of the reasons for this is that the lack of designation or appropriate assignment of roles causes people not to cooperate: these people reduces the effectiveness of learning. This study aims to develop a method to support the acquisition of materials for judging the assignment of roles in group work. Specifically, we propose a method to reveal individual behavioral characteristics by causing troubles at a kick-off party that is often held as a social gathering before group work, and used them as materials for determining the roles of participants. In this paper, we report the results of experiments to investigate the influence of the proposed method on role decision making and whether it leads to highly satisfactory group work.

identifier:https://dspace.jaist.ac.jp/dspace/handle/10119/18860

収録刊行物

詳細情報 詳細情報について

  • CRID
    1050862853910621312
  • ISSN
    27588262
  • Web Site
    http://hdl.handle.net/10119/18860
  • 本文言語コード
    ja
  • 資料種別
    journal article
  • データソース種別
    • IRDB

問題の指摘

ページトップへ