書誌事項
- タイトル別名
-
- シカク ショウガイ ニュウヨウジ ノ タイショウ ノ エイゾクセイ ガイネン ハッタツ 1ジレイ ケンキュウ
- The Development of Object Permanence in a Visually Impaired Infant : A Case Study
この論文をさがす
説明
type:Article
生後8ヶ月から14ヶ月までの視覚障害乳幼児における対象の永続性概念が縦断的に調べられた。Fraiberg(1977)の記述と同じように,視覚障害乳幼児の永続性概念技能の発達は晴眼児の発達よりも遅れることが見いだされた。この結果を説明するために,乳児における対象の永続性概念形成についてのモデルが提案された。モデルは2つのループから成り立っている。一つめのループBでは,誘因になる知覚刺激が行動を生み出す。もう一つのループAでは,その行動が対象への表象を作り出す。そして,作り出された表象は,次の行動を引き起こすようになる。2つのループの回転が乳幼児の外界への積極的探索の増加を生み出す。最後に早期失明児の対象の永続性概念獲得を検討する課題の特性についての問題点が指摘された。
The development of object permanence skills of a visually impaired infant from 8 to 14 months was examined longitudinally. The result was the same as described by Fraiberg (1977), and indicated the development of object permanence skills in blind infants was slower than that of sighted infants. A model of object permanence skills was suggested to explain the result. In the case of Loop-B of the two circulatory loops, perceptual stimuli lead an infant's behavior out. In the case of Loop-A, an infant's behavior creates his
her object schemata, which also lead out the infant's behavior. The circulation of those two loops encouraged active behaviors toward the object around a visually impaired infant. Some problems in performing object permanence tasks were also discussed.
収録刊行物
-
- 大阪教育大学障害児教育研究紀要
-
大阪教育大学障害児教育研究紀要 29 29-36, 2006-12-25
大阪教育大学教育学部障害教育講座
- Tweet
キーワード
詳細情報 詳細情報について
-
- CRID
- 1050863661268266752
-
- NII論文ID
- 120002108465
-
- NII書誌ID
- AA12040970
-
- ISSN
- 03877671
-
- NDL書誌ID
- 8729171
-
- 本文言語コード
- ja
-
- 資料種別
- departmental bulletin paper
-
- データソース種別
-
- IRDB
- NDLサーチ
- CiNii Articles