<i>CEBPA</i> mutations in 4708 patients with acute myeloid leukemia: differential impact of bZIP and TAD mutations on outcome
-
- Franziska Taube
- Medizinische Klinik und Poliklinik I, Universitätsklinikum Carl Gustav Carus, Dresden, Germany;
-
- Julia Annabell Georgi
- Medizinische Klinik und Poliklinik I, Universitätsklinikum Carl Gustav Carus, Dresden, Germany;
-
- Michael Kramer
- Medizinische Klinik und Poliklinik I, Universitätsklinikum Carl Gustav Carus, Dresden, Germany;
-
- Sebastian Stasik
- Medizinische Klinik und Poliklinik I, Universitätsklinikum Carl Gustav Carus, Dresden, Germany;
-
- Jan Moritz Middeke
- Medizinische Klinik und Poliklinik I, Universitätsklinikum Carl Gustav Carus, Dresden, Germany;
-
- Christoph Röllig
- Medizinische Klinik und Poliklinik I, Universitätsklinikum Carl Gustav Carus, Dresden, Germany;
-
- Utz Krug
- Medizinische Klinik III, Klinikum Leverkusen, Leverkusen, Germany;
-
- Alwin Krämer
- Universität Heidelberg, Medizinische Klinik und Poliklinik, Abteilung Innere Medizin V, Heidelberg, Germany;
-
- Sebastian Scholl
- Klinik für Innere Medizin II, Universitätsklinikum Jena, Jena, Germany;
-
- Andreas Hochhaus
- Klinik für Innere Medizin II, Universitätsklinikum Jena, Jena, Germany;
-
- Tim H. Brümmendorf
- Medizinische Klinik IV, Uniklinik Rheinisch-Westfälische Technische Hochschule (RWTH) Aachen, Aachen, Germany;
-
- Ralph Naumann
- Medizinische Klinik III, St Marien-Krankenhaus Siegen, Siegen, Germany;
-
- Andreas Petzold
- DRESDEN-Concept Genome Center, Center for Molecular and Cellular Bioengineering, Technische Universität (TU) Dresden, Dresden, Germany;
-
- Roger Mulet-Lazaro
- Department of Hematology, Erasmus Medical Center (MC) Cancer Institute, Rotterdam, The Netherlands;
-
- Peter J. M. Valk
- Department of Hematology, Erasmus Medical Center (MC) Cancer Institute, Rotterdam, The Netherlands;
-
- Björn Steffen
- Medizinische Klinik 2, Hämatologie/Onkologie, Johann Wolfgang Goethe-Universität, Frankfurt am Main, Germany;
-
- Hermann Einsele
- Medizinische Klinik und Poliklinik II, Universitätsklinikum Würzburg, Würzburg, Germany;
-
- Markus Schaich
- Klinik für Hämatologie, Onkologie und Palliativmedizin, Rems-Murr-Klinikum Winnenden, Winnenden, Germany;
-
- Andreas Burchert
- Klinik für Innere Medizin, Schwerpunkt Hämatologie, Onkologie und Immunologie, Philipps Universität Marburg, Marburg, Germany;
-
- Andreas Neubauer
- Klinik für Innere Medizin, Schwerpunkt Hämatologie, Onkologie und Immunologie, Philipps Universität Marburg, Marburg, Germany;
-
- Kerstin Schäfer-Eckart
- Klinikum Nürnberg, Paracelsus Medizinische Privatuniversität, Medizinische Klinik 5, Nürnberg, Germany;
-
- Christoph Schliemann
- Medizinische Klinik A, Universitätsklinikum Münster, Münster, Germany;
-
- Stefan W. Krause
- Medizinische Klinik 5, Universitätsklinikum Erlangen, Erlangen, Germany;
-
- Mathias Hänel
- Klinik für Innere Medizin III, Klinikum Chemnitz, Chemnitz, Germany;
-
- Richard Noppeney
- Klinik für Hämatologie, Universitätsklinikum Essen, Essen, Germany;
-
- Ulrich Kaiser
- Medizinische Klinik II, St Bernward Krankenhaus, Hildesheim, Germany;
-
- Claudia D. Baldus
- Klinik für Innere Medizin II, Universitätsklinikum Schleswig-Holstein, Campus Kiel, Kiel, Germany;
-
- Martin Kaufmann
- Abteilung für Hämatologie, Onkologie und Palliativmedizin, Robert-Bosch-Krankenhaus, Stuttgart, Germany;
-
- Sylvia Herold
- Institut für Pathologie; Universitätsklinikum Carl Gustav Carus, Dresden, Germany;
-
- Friedrich Stölzel
- Medizinische Klinik und Poliklinik I, Universitätsklinikum Carl Gustav Carus, Dresden, Germany;
-
- Katja Sockel
- Medizinische Klinik und Poliklinik I, Universitätsklinikum Carl Gustav Carus, Dresden, Germany;
-
- Malte von Bonin
- Medizinische Klinik und Poliklinik I, Universitätsklinikum Carl Gustav Carus, Dresden, Germany;
-
- Carsten Müller-Tidow
- Universität Heidelberg, Medizinische Klinik und Poliklinik, Abteilung Innere Medizin V, Heidelberg, Germany;
-
- Uwe Platzbecker
- Klinik und Poliklinik für Hämatologie, Zelltherapie und Hämostaseologie, Universitätsklinikum Leipzig, Leipzig, Germany;
-
- Wolfgang E. Berdel
- Medizinische Klinik A, Universitätsklinikum Münster, Münster, Germany;
-
- Hubert Serve
- Medizinische Klinik 2, Hämatologie/Onkologie, Johann Wolfgang Goethe-Universität, Frankfurt am Main, Germany;
-
- Gerhard Ehninger
- GEMoaB Monoclonals GmbH, Dresden, Germany;
-
- Martin Bornhäuser
- Medizinische Klinik und Poliklinik I, Universitätsklinikum Carl Gustav Carus, Dresden, Germany;
-
- Johannes Schetelig
- Medizinische Klinik und Poliklinik I, Universitätsklinikum Carl Gustav Carus, Dresden, Germany;
-
- Christian Thiede
- Medizinische Klinik und Poliklinik I, Universitätsklinikum Carl Gustav Carus, Dresden, Germany;
抄録
<jats:title>Abstract</jats:title> <jats:p>Biallelic mutations of the CEBPA gene (CEBPAbi) define a distinct entity associated with favorable prognosis; however, the role of monoallelic mutations (CEBPAsm) is poorly understood. We retrospectively analyzed 4708 adults with acute myeloid leukemia (AML) who had been recruited into the Study Alliance Leukemia trials, to investigate the prognostic impact of CEBPAsm. CEBPA mutations were identified in 240 patients (5.1%): 131 CEBPAbi and 109 CEBPAsm (60 affecting the N-terminal transactivation domains [CEBPAsmTAD] and 49 the C-terminal DNA-binding or basic leucine zipper region [CEBPAsmbZIP]). Interestingly, patients carrying CEBPAbi or CEBPAsmbZIP shared several clinical factors: they were significantly younger (median, 46 and 50 years, respectively) and had higher white blood cell (WBC) counts at diagnosis (median, 23.7 × 109/L and 35.7 × 109/L) than patients with CEBPAsmTAD (median age, 63 years, median WBC 13.1 × 109/L; P < .001). Co-mutations were similar in both groups: GATA2 mutations (35.1% CEBPAbi; 36.7% CEBPAsmbZIP vs 6.7% CEBPAsmTAD; P < .001) or NPM1 mutations (3.1% CEBPAbi; 8.2% CEBPAsmbZIP vs 38.3% CEBPAsmTAD; P < .001). CEBPAbi and CEBPAsmbZIP, but not CEBPAsmTAD were associated with significantly improved overall (OS; median 103 and 63 vs 13 months) and event-free survival (EFS; median, 20.7 and 17.1 months vs 5.7 months), in univariate and multivariable analyses. Additional analyses revealed that the clinical and molecular features as well as the favorable survival were confined to patients with in-frame mutations in bZIP (CEBPAbZIP-inf). When patients were classified according to CEBPAbZIP-inf and CEBPAother (including CEBPAsmTAD and non-CEBPAbZIP-inf), only patients bearing CEBPAbZIP-inf showed superior complete remission rates and the longest median OS and EFS, arguing for a previously undefined prognostic role of this type of mutation.</jats:p>
収録刊行物
-
- Blood
-
Blood 139 (1), 87-103, 2022-01-06
American Society of Hematology