The Evaluation of the driving control result by Highway Sequence Design ‘Optical Dots’ based on Visual-perception information

  • HAN Ayumi
    東京大学大学院学際情報学府
  • ONO Shintaro
    東京大学生産技術研究所先進モビリティ研究センター(ITSセンター)
  • SASAKI Masato
    東京大学大学院情報学環
  • SUDA Yoshihiro
    東京大学生産技術研究所先進モビリティ研究センター(ITSセンター)
  • IKEUCHI Katsushi
    東京大学生産技術研究所先進モビリティ研究センター(ITSセンター)
  • TAMAKI Makoto
    株式会社ステュディオ ハン デザイン
  • ONUKI Masaaki
    東京大学生産技術研究所先進モビリティ研究センター(ITSセンター)
  • KOJIMA Tomoki
    首都高速道路(株)
  • NISHIKIDO Ayako
    首都高速道路(株)

Bibliographic Information

Other Title
  • 視知覚情報にもとづく道路シークエンスデザインによる走行制御効果の検証
  • シ チカク ジョウホウ ニ モトヅク ドウロ シークエンス デザイン ニ ヨル ソウコウ セイギョ コウカ ノ ケンショウ

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Abstract

Since 2006, we have made a progress on ‘driving-space improvement project for safety and comfor’ at Metropolitan Expressways. The road marking 'Optical Dots' were installed on a two-lane highway in downstream at Bijogi Junction zone of Saitama Omiya line in Feb. and Sep.'08. As we reported at ITS-Sympo'08, the result of reduction in speed was observed soon after then. We report the experiment about the influence to drivers’ visual perception and action by using Driving Simulator generating Virtual Reality of highway.

Journal

  • SEISAN KENKYU

    SEISAN KENKYU 63 (2), 247-252, 2011

    Institute of Industrial Science The University of Tokyo

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