項目反応理論を用いた第1回共用試験医学系CBTの統計解析

  • 仁田 善雄
    共用試験実施機構 東京医科歯科大学医歯学教育システム研究センター
  • 前川 眞一
    東京工業大学大学院社会理工学研究科
  • 柳本 武美
    統計数理学研究所
  • 前田 忠彦
    統計数理学研究所
  • 吉田 素文
    共用試験実施機構 東京医科歯科大学医歯学教育システム研究センター
  • 奈良 信雄
    共用試験実施機構 東京医科歯科大学医歯学教育システム研究センター
  • 石田 達樹
    東京医科歯科大学医歯学教育システム研究センター
  • 福島 統
    共用試験実施機構 東京医科歯科大学医歯学教育システム研究センター
  • 齋藤 宣彦
    共用試験実施機構医学系問題評価分科
  • 福田 康一郎
    共用試験実施機構医学系試験問題作成分科
  • 高久 史麿
    共用試験実施機構
  • 麻生 武志
    共用試験実施機構 東京医科歯科大学医歯学教育システム研究センター

書誌事項

タイトル別名
  • Statistical Analysis with the Item-Response Theory of the First Trial of the Computer-Based Nationwide Common Achievement Test in Medicine
  • コウモク ハンノウ リロン オ モチイタ ダイ1カイ キョウヨウ シケン イガクケイ CBT ノ トウケイ カイセキ

この論文をさがす

説明

Data from the first trial of the computer-based nationwide common achievement test in medicine, carried out from February through July in 2002, were analyzed to evaluate the applicability of the item-response theory. The trial test was designed to cover 6 areas of the core curriculum and included a total of 2791 items. For each area, 3 to 40 items were chosen randomly and administered to 5693 students in the fourth to sixth years; the responses of 5676 of these students were analyzed with specifically designed computer systems. Each student was presented with 100 items. The itemresponse patterns were analyzed with a 3-parameter logistic model (item discrimination, item difficulty, and guessing parameter). The main findings were: 1) Item difficulty and the percentage of correct answers were strongly correlated (r=-0.969to-0.982). 2) Item discrimination and the point-biserial correlation were moderately strongly correlated (r=0.304 to 0.511). 3) The estimated abilities and the percentage of correct answers were strongly correlated (r=0.810 to 0.945). 4) The mean ability increased with school year. 5) The correlation coefficients among the 6 curriculum area ability scores were less than 0.6. Because the nationwide common achievement test was designed to randomly present items to each student, the item-response theory can be used to adjust the differences among test sets. The first trial test was designed without considering the item-response theory, but the second trial test was administered with a design better suited for comparison. Results of an analysis of the second trial will be reported soon.

収録刊行物

  • 医学教育

    医学教育 36 (1), 3-9, 2005

    日本医学教育学会

参考文献 (6)*注記

もっと見る

関連プロジェクト

もっと見る

詳細情報 詳細情報について

問題の指摘

ページトップへ