- 【Updated on May 12, 2025】 Integration of CiNii Dissertations and CiNii Books into CiNii Research
- Trial version of CiNii Research Knowledge Graph Search feature is available on CiNii Labs
- Suspension and deletion of data provided by Nikkei BP
- Regarding the recording of “Research Data” and “Evidence Data”
Historical study on the Degenerate Process of Transport by Ship with the opening Railways
-
- SUZUKI Moriaki
- 足利工業大学大学院本工学専攻
-
- FUKUSHIMA Jiro
- 足利工業大学工学部土木工学科
-
- TAMEKUNI Takatoshi
- 足利工業大学工学部土木工学科
-
- NAKAGAWA Saburo
- 足利工業大学工学部土木工学科
Bibliographic Information
- Other Title
-
- 鉄道開業による舟運の衰退過程に関する一考察
- In case of the northern Kanto district
Search this article
Description
明時期に西洋より導入された鉄道技術は、近世以来、その輸送手段を街道や河川舟運等に依存してきたわが国の運輸形態に大きな影響を与えた。明治政府が、国策として鉄道建設を推進したこともあり、鉄道は生産地と消費地、特に輸出物の産地と港を結ぶために、全国にそのネットワークを形成するようになった。そのため、従来からの舟運は、鉄道路線が並行して敷設されたこともあって、大きな影響を受け、その結果として衰退過程をたどることとなる。本研究では、巴波川舟運と両毛鉄道、および集散地としての栃木市を事例として、鉄道の開業に伴う舟運の衰退過程について実証的な分析を行い、考察を行った。
Journal
-
- HISTORICAL STUDIES IN CIVIL ENGINEERING
-
HISTORICAL STUDIES IN CIVIL ENGINEERING 18 445-452, 1998
Japan Society of Civil Engineers
- Tweet
Details 詳細情報について
-
- CRID
- 1390001204328995584
-
- NII Article ID
- 130004038473
-
- ISSN
- 18848141
- 09167293
-
- Data Source
-
- JaLC
- Crossref
- CiNii Articles
-
- Abstract License Flag
- Disallowed