小型飛行体へのマイクロ波無線給電システム

  • 小田 章徳
    東京大学大学院新領域創成科学研究科先端エネルギー工学専攻
  • 澤原 弘憲
    東京大学大学院新領域創成科学研究科先端エネルギー工学専攻
  • 石場 舞
    東京大学大学院新領域創成科学研究科先端エネルギー工学専攻
  • 嶋根 愛理
    東京大学大学院新領域創成科学研究科先端エネルギー工学専攻
  • 小松 周平
    東京大学大学院新領域創成科学研究科先端エネルギー工学専攻
  • 勝永 健太
    東京大学大学院新領域創成科学研究科先端エネルギー工学専攻
  • 小澤 亮二
    東京大学大学院工学系研究科航空宇宙工学専攻
  • Hanno ERTEL
    東京大学大学院新領域創成科学研究科先端エネルギー工学専攻
  • 小紫 公也
    東京大学大学院新領域創成科学研究科先端エネルギー工学専攻
  • 荒川 義博
    東京大学大学院工学系研究科航空宇宙工学専攻

書誌事項

タイトル別名
  • Microwave Wireless Power Supply System to a Micro Aerial Vehicle
  • コガタ ヒコウタイ エ ノ マイクロハ ムセン キュウデン システム

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抄録

A microwave power beaming system was developed to realize wireless power supply to a Micro Aerial Vehicle. This system consists of transmitting, tracking, and receiving systems. In the transmitting system, a 5.8GHz microwave beam was irradiated from an active phased array antenna. Transmitting power was 4W and the beam divergence angle was 9deg. In the tracking system, a 2.45GHz pilot signal was detected by a two-dimensional tracking antenna and the position was deduced though the software retro-directive function. The maximum tracking error was 1.97deg in the azimuth direction and 1.79deg in the radial direction. In the receiving system, a light-weight flexible patch rectenna was developed using felt pad as substrate. The maximum rectenna efficiency of 45.3% was obtained with a 100Ω road at 63mW input power. By integrating these systems, auto-tracking wireless power supply was demonstrated to a MAV model circling at the altitude of 1,500mm. As a result, a motor was kept rotated. Received power was 24.3mW at maximum and 17.6mW on average and the total transmission efficiency was estimated at 0.60%.

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参考文献 (12)*注記

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