ロケットターボポンプ用タービンのパラメータ設計

  • 瀧田 純也
    独)宇宙航空研究開発機構 宇宙輸送ミッション本部 現・㈱三菱重工業
  • 福田 太郎
    ㈱第一システムエンジニアリング
  • 宇山 遼一
    ㈱第一システムエンジニアリング
  • 船﨑 健 一
    国立大学法人岩手大学 工学部
  • 内海 政春
    (独)宇宙航空研究開発機構 宇宙輸送ミッション本部

書誌事項

タイトル別名
  • Parameter Design for a Rocket Turbopump Turbine
  • ロケットターボポンプ用タービンのパラメータ設計(第3報)タービン諸特性(回転部重量、翼応力、動翼共振回避、Thomas Force)を考慮したロケットターボポンプタービンの多目的最適化
  • ロケットターボポンプヨウ タービン ノ パラメータ セッケイ(ダイ3ポウ)タービン ショ トクセイ(カイテンブ ジュウリョウ 、 ヨク オウリョク 、 ドウヨク キョウシン カイヒ 、 Thomas Force)オ コウリョ シタ ロケットターボポンプタービン ノ タモクテキ サイテキ カ
  • (第3報:タービン諸特性(回転部重量、翼応力、動翼共振回避、Thomas Force) を考慮したロケットターボポンプタービンの多目的最適化)
  • (3rd Report:Multi-Objective Optimization of a Rocket Turbopump Turbine Considering the Turbine Characteristics(i.e., Rotor Weight, Blade Stress, Avoidance of Blade Resonance and Thomas Force))

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抄録

Because rocket turbopump turbine blades have higher loading, there is a possibility of shaft vibration problem due to “Thomas Force”. In order to reduce shaft vibrations, it is important to keep “Thomas Force”small, In the previous report, validity of optimization process for the reduction of Thomas Force was confirmed by performing Parameter Design and Multi-Objective Genetic Algorithm(MOGA). In this paper, by increasing the number of objective functions, the results of multi-objective optimization for reduction of Thomas Force and the considering the feasibility of blade structure are discussed. It was found that optimized blade reduced 10%in weight, 30%in Thomas Force, compared from the original blade.

収録刊行物

  • ターボ機械

    ターボ機械 41 (6), 368-377, 2013

    一般社団法人 ターボ機械協会

参考文献 (9)*注記

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