航空エンジン用低圧タービンの高負荷化に関する研究

書誌事項

タイトル別名
  • Studies on High-Lift LP Turbine Airfoils of Aeroengines
  • 航空エンジン用低圧タービンの高負荷化に関する研究(定常流条件下での二次元デバイスの効果)
  • コウクウ エンジンヨウ テイアツ タービン ノ コウフカカ ニ カンスル ケンキュウ テイジョウリュウ ジョウケン カ デ ノ 2ジゲン デバイス ノ コウカ
  • (Effects of Two-Dimensional Device under the Steady-State Flow Condition)
  • (定常流条件下での二次元デバイスの効果)

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抄録

This study aims at the development of a new method to increase aerodynamic loading of low-pressure turbine airfoils for modern aeroengines to a great extent for the sake of drastic reduction of their airfoil counts. This study proposes a twodimensional device on the airfoil suction surface to suppress the separation bubble that causes large aerodynamic loss, especially at low Reynolds number condition. This paper describes experimental investigations on aerodynamic performance of the airfoils with the device under steady-state flow conditions. The main objective of this paper is to show how and to what extent the device without any other disturbances affects the suction surface boundary layer accompanying separation buble. It turns out from the detailed experiments that the device on the airfoil surface can effectively suppress the separation bubble, resulting in significant improvement of cascade aerodynamic performance.

収録刊行物

  • ターボ機械

    ターボ機械 39 (6), 340-348, 2011

    一般社団法人 ターボ機械協会

参考文献 (8)*注記

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